Accompaniment and evaluation of municipalities: the perspective of the education articulated system

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13377

Mots-clés :

Municipal Education System. Education Planning. Municipal Education Plan. Accompaniment and Evaluation. Tocantins Collaboration Network.

Résumé

ABSTRACT. In this text, with a critical approach, it is discussed about the thematic management of education, with the aim of understanding the accompaniment and the evaluation of municipalities from the perspective of the planning process as an articulator of the Education System. In general, it is understood that the challenges of accompaniment and evaluation in educational management are implicated in the entire planning process that must take place taking into account its role and importance. The theoretical studies announce/denounce that, despite a normative legal context that establishes democratic evaluation, antagonistic conceptions built in conjunctures political, economic and social situations are identified, which causes tensions and creates the need for deepening within the scope of articulated systems of education, bearing in mind the indispensability of grounding conceptions and practices.

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Lêda Lira Costa Barbosa, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Pedagogia (UFSE) e professora da educação básica do Sistema Estadual de Ensino do Tocantins. Atua no Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT (GepeEM).

Kátia Cristina Custódio Ferreira Brito, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Educação pela UFSCAR (2019). Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2003).. Professora associada da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Campus de Palmas, Curso de Pedagogia e Programa de Pós Graduação em Educação (profissional). Atua no Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal na UFT (GepeEM).

Edna de Jesus Vieira, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestrado em DOCÊNCIA DO ENSINO SUPERIOR pelo UNIVERSIDAD TECNOLÓGICA INTERCONTINENTAL DO PARAGUAY, Paraguai(2012). Assessora de Setor-Supervisão e Formação do Diretoria Regional de Ensino, Brasil.

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Publié-e

2021-12-19

Comment citer

Barbosa, L. L. C. ., Brito, K. C. C. F., & Vieira, E. de J. (2021). Accompaniment and evaluation of municipalities: the perspective of the education articulated system. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13377. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13377

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ: GESTÃO DA EDUCAÇÃO MUNICIPAL NA CRISE DA COVID-19