The transformations in the agricultural reality and the rural schools of the regional nucleus of education of Dois Vizinhos - PR

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14290

Résumé

ABSTRACT. The “country schools”, in the state of Paraná, is an educational proposal that, in addition to guaranteeing quality education, considers the specificities of the rural reality. The Regional Education Nucleus of Dois Vizinhos (NRE-DV) is responsible for seven municipalities and serves, in total, fifteen Rural Schools, elementary school (final years) and high school. The research was developed by consulting historical series of the Agricultural Census of the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and the NRE-DV, in addition to an interview with the manager teacher of the rural schools of the referred Nucleus. The situation of rural schools is linked to the agrarian question, that is, to the set of problems inherent to the development of capitalism in the countryside. Thus, the article analyzes the decrease in the number of enrollments in Rural Schools in recent years, a movement that has occurred due to the decrease in the population residing in rural areas, the concentration of land and changes in agriculture.

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Leandro Turmena, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Graduado em Pedagogia, Mestre e Doutor em Educação. Professor nos cursos de Licenciatura em Educação do Campo e Ciências Biológicas e, do Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica, na UTFPR. Possui experiência na área de Educação, com ênfase em Fundamentos da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: políticas educacionais, ensino superior e, trabalho e educação.

Marcos Vinicius Pereira Ribeiro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduado em Licenciatura em Educação do Campo, habilitação em Ciências da Natureza e Matemática, pela UTFPR, campus Dois Vizinhos. Mestrando em Educação, na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) - Campus Francisco Beltrão. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação do Campo, Educação Matemática e ensino de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino-aprendizagem, resolução de problemas, educação matemática, jogos educativos e estágio supervisionado.

Sidemar Presotto Nunes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Graduado em Agronomia, mestre em Sociologia e Doutor em Meio Ambiente e Desenvolvimento. Professor de sociologia rural; associativismo e cooperativismo e legislação agrária na UTFPR. Possui experiência em questão agrária; capital financeiro na agricultura e na educação; economia política e ecologia; políticas agrícolas e fundiárias.

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Publié-e

2023-03-11

Comment citer

Turmena, L., Vinicius Pereira Ribeiro, M., & Presotto Nunes, S. (2023). The transformations in the agricultural reality and the rural schools of the regional nucleus of education of Dois Vizinhos - PR. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e14290. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14290