Pedagogical Residence Program Nature Sciences and Mathematics (Ledoc/UFMA): to enhance theoretical and methodological conceptions of the Rural Education paradigm in public schools in Maranhão
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15361Résumé
ABSTRACT. This article aims to analyze the Pedagogical Residency Program (PRP) carried out in the Bachelor's degree course in Field Education (UFMA), based on the premise that the program seeks to encourage classroom experience and establish an interaction between academic research and teacher theory-practice. The purpose of the program developed by UFMA was to enhance didactics and methodologies based on the paradigm of field education and the Historical-Critical Pedagogy, having three public schools in the rural areas of Maranhão as an empirical space. During the course, UFMA professors and students sought to identify the limits and possibilities of the PRP in these territories, both for the undergraduate students and for the field schools. It is emphasized that, for the realization of this article, data obtained by UFMA itself and reports were used, which involved diagnosis, evaluation and self-evaluation of the students, qualitative-quantitative research, and a survey of the reality in which the course took place, carried out through bibliographic and documentary research and fieldwork, including interviews, questionnaires, and direct observation with reports. It was evidenced, from the collected data, that the materialization of the PRP presented limits related to a possible linkage to teacher training policy and a utilitarian view of education, as well as in the operationalization by the university and public basic education schools. At the same time, the program demonstrates the potential of the theory-practice relationship to train students capable of managing educational processes, developing pedagogical strategies that aim at the formation of critical and autonomous human subjects, with educational principles that aim at human emancipation.
Téléchargements
Références
BNCC - Base Nacional Comum Curricular. (2018). Versão Final. Brasília: Ministério da Educação/ Secretaria da Educação Básica, 2018. Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 07/12/2021.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.
Bragança, S. Z. (2020). Relatório final do programa residência pedagógica. Bacabal, MA: UFMA.
Caldart, R. S. Momento atual da educação do campo. Recuperado de: http://www.nead.org.br/artigodomes/imprime.php?id=27. Acesso em: 02 jul. 2005.
Caldart, R. S., Hadich, C., Tardin, J. M., Daros, D., Sapelli, M. L., & Freitas, L. C.; ... Martins, A. (2016). Inventário da Realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo (s./p.). Veranópolis: Instituto de Educação Josué de Castro.
Edital CAPES nº 06/2018. (2018, 28 de fevereiro). Programa de Residência Pedagógica – Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Recuperado de: http://cfp.ufcg.edu.br/portal/images/conteudo/PROGRAMA_RESIDENCIA_PEDAGOGICA/DOCUMENTOS_E_PUBLICACOES/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf.
Freitas, L. C. (1992). Conseguiremos escapar ao neotecnicismo? In Anais da 6a Conferência Brasileira de Educação (pp. 147-157). Campinas, SP: Papirus.
Giaretton, F. L, Mazaro, L. D. V., & Otani, S. (2016). O ensino da matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: contribuições à luz da pedagogia histórico crítica. In Pagnoncelli, C., Malanchen, J., & Matos, N. S. D. (Orgs.). O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica (pp. 263-296). Campinas: Armazém do Ipê.
IBGE - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2019). IBGE - Cidades e Estados. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados.
Kuenzer, A. Z. (1999). As políticas de formação: a constituição da identidade do professor sobrante. Educação & Sociedade, 20(68), 163-183. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300009
Lei de Estágios n. 11.788/2008. (2008, 25 de setembro). Trata da Lei de Estágios. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11788.htm.
Lima, R. (2020). Relatório final residente programa residência pedagógica. Bacabal, MA: UFMA.
Malanchen. J. (2016). As diferentes formas de organização curricular e a sistematização de um currículo a partir da pedagogia histórico crítica. In Pagnoncelli, C., Malanchen. J., & Matos. N. S. D (Orgs.). O trabalho pedagógico nas disciplinas escolares: contribuições a partir dos fundamentos da pedagogia histórico-crítica (pp. 17-48). Campinas, SP: Armazém do Ipê.
Negreiros, P. (2020). Relatório final residente programa residência pedagógica. Bacabal, MA: UFMA.
Nunes, F. (2020). Relatório final residente programa residência pedagógica. Bacabal, MA: UFMA.
Resolução n. 1191/2014 – CONSEPE UFMA. (2014, 03 de outubro). Dá redação ao Regulamento de Estágio dos Cursos. Recuperado de: http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/mHdsS5VMRSWYrcx.pdf.
Resolução n. 1674/2017 – CONSEPE UFMA. (2017, 20 de dezembro). trata do Regulamento de Estágio dos Cursos de graduação. Recuperado de: http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/Ko0HqjfBQjNpEa1.pdf
Saviani, 2002. Saviani, D. (2002). A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In N. S. C. Ferreira (Ed.). Supervisão Educacional: para uma escola de qualidade (pp. 13-38). São Paulo: Cortez.
Saviani, D. (2012). Política educacional brasileira: limites e perspectivas. Revista De Educação PUC-Campinas, (24). Recuperado de https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/108
Saviani, D. (1980). Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez.
Saviani, D. (2011a). Antecedentes, origem e desenvolvimento da pedagogia histórico-crítica. In Marsiglia, A. C. G. (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos (pp. 197-225). Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2011b). Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. Campinas, SP: Autores Associados.
Silva. M. (2020). Relatório final preceptor programa residência pedagógica. Bacabal, MA: UFMA. https://doi.org/10.29327/1seminariodopibideprpfai.146165
UFMA. (2013). Unidade Integrada João Alberto de Sousa. Projeto político pedagógico unidade integrada João Alberto de Souza, Bom Lugar/MA.
UFMA. (2014). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Curso de Licenciatura em Educação do Campo – Universidade Federal do Maranhão. Ciências da Natureza e Matemática. Bacabal, MA.
Vigotsky, L. S. (2005). Pensamento e Linguagem. São Paulo, SP: Editora Martins Fontes.
Zank. D. C. T., & Malanchen, J. (2020). A Base Nacional Comum Curricular do ensino médio e o retorno da pedagogia das competências: uma análise baseada na pedagogia histórico-crítica. In Malanchen, J., Matos, N. S. D., & Orso, P. J. (Orgs.). A Pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a Base Nacional Comum Curricular (pp. 131-160). Campinas, SP: Editora Autores Associados.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Sabrina Zientarski de Bragança, Hermeson Claudio Mendonça Menezes, Clarice Zientarski 2023
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).