Evaluation of teaching work during the Pandemic: the reality of Early Childhood Education, in the interior of the state of Tocantins

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15593

Résumé

ABSTRACT. The present work deals with the evaluation of teaching performance in the pandemic. Result of a survey with teachers who work in the area of Early Childhood Education, in the interior of the state of Tocantins. The objective is to analyze the evaluation of teaching performance in Early Childhood Education, considering the participation of the family as an evaluative follow-up of this process. The theoretical foundation consisted of a bibliographic review of authors such as: Gatti (2014), Duarte; Hypólito (2020), Zatti; Minhoto (2019), among others. Data collection took place through a questionnaire developed by the research group – GIEPEES. The questionnaire was addressed to all primary education teachers, however, in this article only the responses of early childhood education teachers were analyzed. The study shows that the evaluation of teacher performance in Early Childhood Education, during the pandemic, was not characterized by a systematic action by teaching networks or schools, but by a specific look at families that valued the language appropriate to the educational process, mastery of content and interaction with the family.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Ângela Maria Vasconcelos Santana, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins (UFT), especialista em Educação Infantil pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), professora de Educação Básica na rede municipal de educação de Araguaína -TO. 

Cleomar Locatelli, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Doutorado em Políticas Públicas pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI), Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Pará (UFPA), professor efetivo da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT).

Références

Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. (2018). Recuperado de: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Duarte, A. W. B., & Hypolito, Á. M. (2020). Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Revista Retratos da Escola, 14(30), 736-753, set./dez. 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1207

Dourado, L. F., & Siqueira R. M. (2020). Trabalho e formação de professores/as: retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, 14(30), 842-857. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1211

Gatti, B. A. (2014). Avaliação e qualidade do desenvolvimento profissional docente. Avaliação, 19(2), 373-384. https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200006

Gonçalves, A. P. O., & Constantino, P. R. P. (2020). Desafios para avaliação do desempenho docente em tempos de pandemia da Covid-19: O contexto do IFSP, 442-452, 11. Recuperado de: http://www.pos.cps.sp.gov.br/files/artigo/file/1021/af27676bb72caa1f12cd095da789837e.pdf

Maués, O. C. (2016). As Políticas de Avaliação da Educação Básica e o Trabalho Docente. Linhas Críticas, 22(48), 442-461. https://doi.org/10.26512/lc.v22i48.4918

Oliveira, D. A., & Junior P. E. A. (2020). Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, 14(30), 719-735, set./dez. 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212

Vieira, L. M. F., & Falciano, B. T. (2020). Docência na educação infantil durante a pandemia: percepções de professoras e professores. Revista Retratos da Escola, 14(30), 788-805. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1224

Zatti, A. M & Minhoto, M. A. P. (2019) Política de avaliação do desempenho docente nas redes estaduais de ensino do Brasil. Educação e Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945188993

Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Vasconcelos Santana, Ângela M., & Locatelli, C. (2023). Evaluation of teaching work during the Pandemic: the reality of Early Childhood Education, in the interior of the state of Tocantins. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15593. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15593

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil