Representations of male teacher in Early Childhood Education: Reflections from the films Kindergarden Cop

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15632

Résumé

ABSTRACT. This article addresses the presence of men as teachers in early childhood education. The objective is to analyze what are the representations built about the teachers who work in Early Childhood Education using bibliography pertinent to the theme and the analysis of the films Kindergarten Cop (1990) and Kindergarten Cop 2 (2016). This is qualitative research, using the Cultural History to analyze the practices and representations present in the works analyzed. It was found with this work that the academic literature addresses the estrangement that teachers face when assuming the teaching of babies and young children. This issue is especially linked to gender stereotypes, being women the most accepted teachers to work with young children and babies. The film analysis allows us to realize that the representations built in fiction are close to the real issues experienced daily by Brazilian teachers. Finally, it is hoped that the work can contribute to the debates to understand Early Childhood Education as a teaching space also of men and deconstruct gender prejudices linked to the profession.

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Biographie de l'auteur-e

Cássia Ferreira Miranda, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Sou Licenciada Plena em História pela Universidade Federal de Pelotas. No ano de 2003 comecei a atuar em grupos amadores de teatro da cidade de Pelotas-RS, participando de diversas montagens teatrais. Desenvolvi oficinas de teatro e montagens teatrais com crianças, adolescentes, pessoas com deficiência e idosos em instituições que atuam com projetos sociais. Tenho experiência nas áreas de Educação, História e Artes, atuando principalmente nos seguintes temas: história do teatro, história cultural, história oral, acervos, teoria da arte, estética e filosofia da arte, mulheres, trabalho, anarquismo, movimento camponês e educação do campo. Atualmente sou Doutoranda em Teatro, no PPGT-CEART-UDESC pesquisando sobre a forma como os trabalhadores rurais fazem uso da linguagem teatral em sua militância. Atuo como Professora do Magistério Superior na Universidade Federal do Tocantins no curso de Licenciatura em Educação do Campo - habilitação em Artes e Música.

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Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Brito dos Santos, D., & Miranda, C. F. (2023). Representations of male teacher in Early Childhood Education: Reflections from the films Kindergarden Cop. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15632. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15632

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil