The telling of stories with the use of technologies in Preschool Mother Eduvirgens: limits and challenges in times of pandemic

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15680

Résumé

ABSTRACT: It is a fact that, in the educational context, storytelling has always been and will be present in the different stages of teaching. This art contributes to the preservation of diverse social cultures. In addition, it allows the listening subject to know other worlds through imagination. In this way, the present work analyzes the use of storytelling through media resources as a teaching tool for hybrid and remote classes in times of pandemic. The importance of this art in the educational context will be addressed, especially in the initial phase. The text will talk about the different spaces in which orality is found nowadays, citing authors to support the discussion. It will mention the work carried out by Pré-Escola Mãe Eduvirgens, located in the city of Tocantinópolis-TO, exposing reports on different possibilities and strategies of working with this art. Finally, the work will present the answers to a questionnaire answered by the institution's teachers, through which they commented on their experiences with storytelling.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Biographie de l'auteur-e

Marilene Soares da Silva, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Tocantins, em 1995. Realizou curso de Especialização em Psicopedagogia pela pela Faculdade de Ciências e Letras de São Paulo, Especializou-se em Tecnologias Educacionais pela PUC-Rio e Eproinfo. É Mestra em Letras, Literatura e Critica Literária pela PUC de Goiás, em 2013. Na esteira dessa formação, vem desempenhando ações diversificadas no decorrer das décadas, atuando na docência da Educação Básica e Ensino Superior e na gestão de projetos em Escolas e na DRET. Atualmente exerce a função de Professora do Magistério Superior, na Universidade Federal do Tocantins. O trabalho tem sido evidenciado na área de Educação, com ênfase em Fundamentos e Metodologia do Ensino da Língua Portuguesa, Leitura, Didática, Organização da Educação Básica e Estágio Supervisionado. O desempenho nas áreas em que tem atuado tem deixado marcas de uma história com abertura para novas conquistas.

Références

Belloni, M. L. (2001). Mídia-educação: da tecnologia à comunicação educacional. Campinas, SP. Autores associados.

Benjamin, W. (1983). O narrador. (2a ed.). São Paulo: Abril Cultural.

Busatto, C. (2013). A arte de contar histórias no século XXI: tradição e ciberespaço. 4a ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Publié-e

2023-05-30

Comment citer

Alves Damascendo, L., & Silva, M. S. da. (2023). The telling of stories with the use of technologies in Preschool Mother Eduvirgens: limits and challenges in times of pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15680. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15680

Numéro

Rubrique

Dossiê: Olhares na Educação Infantil