Between threads and knots: weaving a network of knowledge in a school on the island

Auteurs-es

  • Bruna Garcia Universidade Federal do Paraná – UFPR
  • Leonir Lorenzetti Universidade Federal do Paraná – UFPR
  • Marcos Aurelio Zanlorenzi Universidade Federal do Paraná – UFPR https://orcid.org/0000-0002-4844-6007

Résumé

ABSTRACT. This work seeks to discuss the results of a research carried out within the scope of an Education of the Field from a school inserted in a community of artisanal fishermen, located in the municipality of Guaraqueçaba, on the coast of Paraná. The aim of the study is to understand how the discursive practices produced within a multiyear room, constituting the initial years of the Ilha Rasa - PR school, can produce and/or enable dialogical relationships between the local knowledge of Rural Education with scientific knowledge of Science Teaching. The research's theoretical-methodological path assumes a qualitative character and uses the techniques and procedures pertinent to the case study method and ethnographic research in the educational field. Data analysis is based on the analysis of the French line of discourse. The potentialities and challenges of relating local knowledge with scientific knowledge are identified, recognizing that the discursive practices that appear at school and circulate in the community generate tension in these spaces. The need for rural subjects to create strategies to overcome apparent gaps in the community and advance with educational projects that seek to interrogate the processes of subjectivation in which emancipatory discursive and pedagogical practices are produced is evident.

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Bibliographies de l'auteur-e

Bruna Garcia, Universidade Federal do Paraná – UFPR

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Leonir Lorenzetti, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Possui graduação em Ciências Habilitação Em Biologia pela Universidade do Contestado (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000) e doutorado em Educação Cientifica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atualmente é professor da Universidade Federal do Paraná, atuando no Departamento de Química e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática, atuando na Linha Educação em Ciências. Atuou, no período de 2017 a 2023, também no Programa de Pós-Graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica da Universidade Tecnológica Federal do Paraná . Lider do Grupo de Pesquisa Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciência. Atuou no Pibid como Coordenador de Área de Gestão de Processos Educacionais no período de 2014 a 2018. Atuou no Programa Licenciar da UFPR. Atuou como Coordenador do Pibid de Área do Curso de Ciências Biológicas (2018 a 2020). Coordenador do Curso de Química (Janeiro a março de 2020). Coordenador da Coordenadoria de Atividades Formativas e Estágios (Abril 2020 - atual). Editor da Revista Actio (2017 - atual). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino de Ciências, Ensino de Biologia e Ensino de Química, atuando principalmente nos seguintes temas:Alfabetização Científica e Tecnológica, CTS, Educação Ambiental, Formação de Professores, Epistemologia de Fleck, Pesquisa do Estado da Arte. Bolsista Produtividade em Pesquisa 2 na área de Educação. E-mail: leonirlorenzetti22@gmail.com

Marcos Aurelio Zanlorenzi, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Licenciado em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1994), mestre e doutor em Educação, linha de pesquisa Educação Matemática, pela Universidade Federal do Paraná (2004 e 2009 respectivamente). Atualmente trabalha como professor (DE) da Universidade Federal do Paraná - UFPR-Litoral. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Matemática, Educação Matemática, Formação de Professores, Filosofia da Educação Matemática, Interculturalidade e Educação Popular.

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Publié-e

2024-06-30

Comment citer

Garcia, B., Lorenzetti, L., & Aurelio Zanlorenzi, M. (2024). Between threads and knots: weaving a network of knowledge in a school on the island. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16221. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16221