Between threads and knots: weaving a network of knowledge in a school on the island
Résumé
ABSTRACT. This work seeks to discuss the results of a research carried out within the scope of an Education of the Field from a school inserted in a community of artisanal fishermen, located in the municipality of Guaraqueçaba, on the coast of Paraná. The aim of the study is to understand how the discursive practices produced within a multiyear room, constituting the initial years of the Ilha Rasa - PR school, can produce and/or enable dialogical relationships between the local knowledge of Rural Education with scientific knowledge of Science Teaching. The research's theoretical-methodological path assumes a qualitative character and uses the techniques and procedures pertinent to the case study method and ethnographic research in the educational field. Data analysis is based on the analysis of the French line of discourse. The potentialities and challenges of relating local knowledge with scientific knowledge are identified, recognizing that the discursive practices that appear at school and circulate in the community generate tension in these spaces. The need for rural subjects to create strategies to overcome apparent gaps in the community and advance with educational projects that seek to interrogate the processes of subjectivation in which emancipatory discursive and pedagogical practices are produced is evident.
Téléchargements
Références
Adams, C. (2000). As populações caiçaras e o mito do bom selvagem: a necessidade de uma nova abordagem interdisciplinar. Revista de Antropologia, 4(1), 146-182.
Ambrozio, J. (2013). O conceito de território como campo de poder microfísico. Revista de Geografia, 3(2), 1-10.
André, M. E. D. A. (2005). Estudo de Caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Editora Liber.
André, M. E. D. A. (2005a). Estudo de Caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília: Editora Liber.
André, M. E. D. A. (2005b). Pesquisa em educação: questões de teoria e método. Revista Educação e Tecnologia, 1(10), 29-35.
Araújo, S. M. S. (2010). Educação do Campo no Brasil: um discurso para além do pós-colonial? Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventude, 8(1), 221-242.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Branco, E. P., Branco, A. B. G., Iwasse, L. F. A., & Zanatta, S. C. (2018). O Ensino de Ciências no Brasil: dilemas e desafios contemporâneos. Revista Valore. 3 ed. especial, 714-725.
Caldart, R. (2003). A Escola do Campo em movimento. Revista Currículo sem Fronteiras, 3(1), 60-81.
Caldart, R. (2009). Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Revista Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35-64.
Caldart, R. (2010). Caminhos para transformação da escola: reflexões desde práticas de licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2004). A Escola do Campo em Movimento. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. (Orgs.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes.
Camacho, R. S. (2018). Educação do campo: o protagonismo dos movimentos socioterritoriais camponeses no Pronera. Revista Eletrônica da Associação dos Geógrafos Brasileiros, 26(1), 216-229.
Conte, I. I., & Ribeiro, M. (2017). Escola do campo: relação entre conhecimentos, saberes e culturas. Revista Educação e Pesquisa, 43(2), 847-862.
Dussel, E. (2000). Europa, modernidad y eurocentrismo. In Lander, E. (Org.). La colonialidaddel saber: eurocentrismo y cienciassociales. Revistas Perspectivas latinoamericanas, 8(1), 41-54.
Fernandes, B. M. (2004). Diretrizes de uma caminhada. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.) Por uma Educação do Campo. Petrópolis: Vozes.
Ferraro, J. L. (2020). Michel Foucault para pensar a Educação em Ciências: da crítica à prática. Cadernos Zygmunt Bauman, 24(10), 17-39.
Fischer, M. L., & Colley, E. (2005). Espécie invasora em reservas naturais: caracterização da população de achatina fulica Bowdich, 1822 (Mollusca – Achatinidae) na Ilha Rasa, Guaraqueçaba, Paraná, Brasil. Revista Biota Neotropica, 5(1), 127-144.
Fischer, R. M. B. (2001). Foucault e a Análise do Discurso em Educação. Revista Cadernos de Pesquisa, 114(1), 197-223.
Foucault, M. (1995). O sujeito e o poder. In Dreyfus, H. L., Rabinow, P., & Foucault, M. (Orgs.). Uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Foucault, M. (2004). A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola.
Foucault, M. (2008a). Arqueologia do Saber. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária.
Foucault, M. (1995). “O sujeito e o poder”. In Rabinow, P., & Dreyfus, H. Foucault: uma trajetória filosófica. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária.
Foucault, M. (2008b). Segurança, território, população. São Paulo: Editora Martins Fontes.
Freire, P. (1983). Pedagogia do oprimido. Rio Janeiro: Paz e Terra.
Gentili, P., & Alencar, C. (2005). Educar na esperança em tempos de desencanto: com um epílogo do Subcomandante Marcos sobre as crianças zapatistas. 5. ed. Petrópolis: Vozes.
Guaraqueçaba (2017). Projeto Político Pedagógico. Escola Municipal Gabriel Ramos da Silva.
Hage, S. M. (2005). A importância da articulação na construção da identidade e pela luta da educação do campo. Texto apresentado no I Encontro de Formação de Educadores do Campo do Nordeste Paraense.
Halmenschlager, K. R., Camilo, J., Fernandes, C. S., Mônaco, G. D., & Brick, E.M. (2017). Articulações entre Educação do Campo e Ensino de Ciências e Matemática presentes na literatura: um panorama inicial. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, 19(1), 1-21.
Jesus, L. E. D. (2021). Periferia, um termo crítico: distanciamentos espaciais, sociais e simbólicos nas cidades. Revista Movimentos Sociais e Dinâmicas Espaciais, 10(1), 58-78.
Leite, S. (1999). Escola rural: urbanizações e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Malinowski, B. (1922). Argonautas do Pacífico Ocidental. Os pensadores. São Paulo: Editora Abril Cultural.
Martí, J. (2004). O Campo da Educação do Campo. In Molina, M., & Jesus, S. (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília: [s.n].
Molina, M. C., & Freitas, H. C. A. (2011). Avanços e desafios na construção da educação do campo. Em aberto, 24(85), 17-31.
Molina, M. C., & Antunes-Rocha, M. I. (2014). Educação do Campo: história, práticas e desafios no âmbito das políticas de formação de educadores - reflexões sobre o Pronera e o Procampo. Reflexão e Ação, 22(2), 220-253.
Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. (2010). O Ensino de Ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Histedbr, 1(39), 225-249.
Paula, A. P., & Bufrem, L. S. (2021). Educação do Campo, Território e a Escola da/na Ilha no litoral do Paraná. FAEEBA – Ed. e Contemp, 30(61), 233-252.
Preciozo, S. R., Adams, F. W., & Nunes, S. M. T. (2022). Dificuldades e desafios dos professores do Ensino Fundamental em relação ao Ensino de Ciências. Revista Devir Educação, 6(1), 1-16.
Rosa, C. W., & Rosa, Á. B. (2012) O ensino de ciências (Física) no Brasil: da história às novas orientações educacionais. Revista Ibero-Americana de Educação, 2(58), 1-24.
Saquet, M. A. (2010). Abordagens e concepções de território. São Paulo: Expressão Popular.
Silva, G. F., & Machado, J. S. S. (2016). A construção do sujeito em Michel Foucault. Revista Entreletras, 7(1), s./p.
Silva, I., & Silva, J. F. (2022). Educação do Campo no contexto da América Latina e Escola com Turmas Multisseriadas: Reflexões outras a partir dos Estudos Pós-Coloniais. Revista Abatirá, 3(5), 155-178.
Souza, J., Ostermann, F., & Rezende, F. (2020). Educação do Campo na voz da pesquisa em Educação em Ciências. Revista Ensaio, 22(1), 1-20.
Souza, M. F. M., Silva, A. L. B., Adas, M. F.M., & Costa, R. P. (2020). As condições de trabalho do professor de Ciências em classes multiano em uma escola do campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5(1), 1-27.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.
Viecheneski, J. P., Lorenzetti, L., & Carletto, M. R. (2012). Desafios e Práticas para o Ensino de Ciências e Alfabetização Científica nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Atos de Pesquisa em Educação, 7(3), 853-876.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Bruna Garcia, Leonir Lorenzetti, Marcos Aurelio Zanlorenzi 2024
Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).