Socio-educational processes among babassu coconut breakers: a study with the Sítio community in southern Piauí
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e16989Résumé
ABSTRACT. In the article we aim to reflect on the educational processes that permeate the lives of babassu coconut extractivists affected by agribusiness in southern Piauí (Brazil), highlighting the pedagogical strategies of construction of peasant territories in these contexts, their contradictions and resistances. As a starting point, a qualitative, participatory research, carried out between 2020-2021 with the breakers of the Sítio community, located in the municipality of Cristino Castro (PI), Cerrado region declared as the last agricultural frontier of the country. Among the results, we highlight the knowledge and pedagogies of the work of extractive women as constitutive of a deep ecological awareness shared from generation to generation, as a basis for the construction of a peasant ecofeminism. Analyzing the emerging knowledge of the synergistic relationship with nature developed by such women in the exercise of the reproduction of their lives, we identify them as guardians of socio-agrobiodiversity and popular educators, of the new rural generations and of the urban communities with which they relate in the commercialization of their products. Such balances and the resulting educational legacy are threatened by the obstacles that agribusiness imposes on peasant territorialization, which involves the interdiction of the right to live on/of/with the land and, in this way of life, to produce culture and education.
Téléchargements
Références
Brandão, C. R., & Borges, M. C. (2007). A pesquisa participante: um momento da educação popular. Revista de Educação Popular, 6, 51-62.
Cabral, L., Pandey, P., & Xu, X. (2021). Epic narratives of the Green Revolution in Brazil, China, and India. Agriculture and Human Values. https://doi.org/10.1007/s10460-021-10241-x
Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação no Campo (pp. 324-330). Expressão Popular.
Dias, M. A. M., Pereira, K. A., Santos, V. L. F., & Araújo, A. M. S. (2021). Modos de ser, existir e resistir de quebradeiras de coco babaçu da comunidade “Sítio”, Cristino Castro, Piauí. In Pereira, K. A., Silva, V. R., & Dias, M. A. M. (Orgs.). Faz escuro, mas cantamos: agroecologia e política no Sul do Piauí (pp. 177-199). CRV.
Falcão Junior, F. C. (2018). Educação do Campo, Juventude Rural e Inserção produtiva: o caso de formação de jovens rurais para o fortalecimento da agricultura camponesa do semiárido cearense [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Favoreto, A., Nakagawa, L., Kleeb, S., Seifer, P., & Pó, M. Há mais pobreza do que riqueza nos municípios do Matopiba. Revista NERA, 22(47), 348-381.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Política e educação: ensaios (5ª ed.). Cortez.
MIQCB. (2020). Sobre nós: quem somos. https://www.miqcb.org/sobre-nos
Molina, M. C. (2015). A Educação do Campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Revista Educação em Perspectiva, 6(2), 378-400.
MST, Alentejano, P., & Cordeiro, T. (2019, 28 de novembro). 80 mil escolas fechadas no campo brasileiro em 21 anos. https://mst.org.br/2019/11/28/80-mil-escolas-fechadas-no-campo-brasileiro-em-21-anos/
Porto-Gonçalves, C. W. (2019). Dos Cerrados e de suas Riquezas: de saberes vernaculares e de conhecimento científico. FASE e CPT.
Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação no Campo (pp. 293-298). Expressão Popular.
Shiva, V. (1988). Abrazar la vida: mujer, ecologia y supervivência. J.C. Producción.
Silva, E. M. S., Napolitano, J. E., & Bastos, S. (2016). Pequenos projetos ecossociais de quebradeiras de coco babaçu: reflexão e aprendizados. Instituto Sociedade, População e Natureza (ISPN).
Toledo, V. M., & Barrera-Bassols, N. (2015). A memória biocultural: a importância ecológica das sabedorias tradicionais (1ª ed.). Expressão Popular.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. Atlas S.A.
Whitaker, D. C. A. (2002). A origem do nosso método. In Whitaker, D. C. A. (Org.). A Sociologia Rural – Questões Metodológicas Emergentes. Letras à Margem.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Millena Ayla da Mata Dias, Kelci Anne Pereira, Ozaias Antonio Batista 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).