Impacts caused by the closure of schools in the countryside in the municipality of Arraias-TO in the conception of the protagonists

Auteurs-es

  • Luiz Felipe de Castro Varanda Universidade Federal do Tocantins - UFT image/svg+xml
  • Helena Quirino Porto Aires Universidade Federal do Tocantins - UFT image/svg+xml

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17766

Résumé

ABSTRACT. This study is an excerpt from the Undergraduate Thesis in Pedagogy at the Federal University of Tocantins (UFT) and aims to analyze the school closure policy and the process of school nucleation in the municipality of Arraias (TO), as well as the impacts resulting from these measures. The research adopts a qualitative approach, based on bibliographic and field investigation. The data collection instruments include document analysis and semi-structured interviews conducted with students and parents/guardians residing in rural areas who study in the city, as well as teachers who receive these students. The research findings indicate that, in less than two decades, more than 48 schools have been closed, highlighting the precarious state of rural education and the incomplete implementation of municipal public policies. Among the main impacts of this scenario are the uprooting of students from their communities, their insertion into a context that differs from their cultural habits and customs, and the need for long daily commutes, often exceeding eight hours in school transportation. Given this reality, it is expected that this study will contribute to fostering a critical reflection on school closure and nucleation, as well as on public policies aimed at rural education.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Luiz Felipe de Castro Varanda, Universidade Federal do Tocantins - UFT

.

Helena Quirino Porto Aires, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos-SP (2020). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins(2015). Especialização em Metodologia do Ensino de Linguagens pela EDUCON (2009), Especialização em Gestão Pública pela Universidade Federal do Tocantins(2012). Graduação em Licenciatura em Biologia pela Universidade Federal do Tocantins (2010). Graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade do Tocantins (2007). É professora Adjunto na Universidade Federal do Tocantins, Campus Arraias/TO. Tem experiência na área de Educação, no Ensino Fundamental, Ensino Médio, Ensino Superior, Gestão Escolar, Educação à Distância. Área de interesse: Educação do e no Campo, Pedagogia da Alternância/ Educação por Alternância, práticas Pedagógicas na Educação, Formação de Professores, Políticas Públicas educacionais, Alfabetização e Letramento; Didática e práticas pedagógicas inovadoras. Atualmente coordeno o Grupo de Pesquisa em Educação e Formação de Professores - GEEFP, Campus Universitário de Arraias; participo do GEPEC - Grupo de Pesquisa em Educação do Campo da UFT, Campus Universitário de Tocantinópolis e do Grupo de Pesquisa em Artes Visuais e Educação GPAVE/CNPq da UFT, Campus Universitário de Tocantinópolis. Coordenadora de área do Programa Institucional de Bolsa de iniciação à docência -PIBID com subprojeto voltado para a Alfabetização e Letramento. Coordenadora de projeto do PIBIC; Coordenadora de projeto do PIVIC; Coordenadora do projeto de pesquisa Inovações Didáticas e Tecnológicas no Ensino Superior: Propostas para a Superação de Desafios Pedagógicos /EDITAL PROPESQ N 105/2024EDITAL UNIVERSAL DE PESQUISA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO TOCANTINS - UFT; Coordenadora do I EFPPPI - Encontro Formação de Professores e Práticas Pedagógicas Inovadoras no Sudeste do Tocantins/PAEP-EB - Programa de Apoio a Eventos no País para a Educação Básica.

Références

Albuquerque, L. F. (2011). Fechamento de 24 mil escolas do campo é retrocesso. afirma dirigente do MST. Brasil de Fato (Site de notícias). Disponível em: https://www. brasildefato. com. br/node/6734.

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo (5a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, 3(1), 60-81.

Cavalcante, R. L. A. (2003). A escola rural e seu professor no “Campo das Vertentes” (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica, Rio de Janeiro.

Fernandes, B. M., & Molina, M. C. (2004). O campo da educação do campo. Por uma educação do campo: contribuições para a construção de um projeto de educação do campo. Brasília: Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo, 53-91.

Fernades, B. M., & Ceroli, P. R. (2011). Primeira Conferência Nacional “Por Uma Educação Básica do Campo”. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo (pp. 54-80). Petrópolis, RJ: Vozes.

Freire, P. (2011). Pedagogia do oprimido. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 95-101.

Gil, A. C. (2002). Como classificar as pesquisas. Como elaborar projetos de pesquisa, v. 4.

Marconi, M., & Lakatos, E. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5° edição, Editora Atlas. São Paulo.

Minayo, M. C. D. S. (1994). Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Pesquisa social: teoria, método e criatividade, 21, 9-29.

Nunes, K. D. C. S. (2016). Cenário da educação do Campo no Estado do Tocantins. Espaço do Currículo, 9(2), 328-340.

Peripolli, O. J., & Zoia, A. (2011). O fechamento das escolas do campo: o anúncio do fim das comunidades rurais/camponesas. Revista Educação, Cultura e Sociedade, 1(2).

Rodrigues, A. C. D. S., Marques, D. F., Rodrigues, A. M., & Dias, G. L. (2017). Nucleação de Escolas no Campo: conflitos entre formação e desenraizamento. Educação e Realidade, 42(2), 707-728.

Pinheiro, M. D. S. D. (2007). A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. In Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação (pp. 1-20).

Varanda, L. F. C., & Aires, H. Q. P. (2024). Impactos causados pelo fechamento das escolas do/no campo no município de Arraias na concepção dos protagonistas. Rev. Bras. Educ. Camp., 9, e17766.

Téléchargements

Publié-e

2024-12-12

Comment citer

de Castro Varanda, L. F., & Quirino Porto Aires, H. (2024). Impacts caused by the closure of schools in the countryside in the municipality of Arraias-TO in the conception of the protagonists. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17766. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17766