Pedagogical practice based on the dimensions of work and cultural identity in schools in the communities of the Tocantina Amazon                           

Auteurs-es

  • Hellen do Socorro de Araujo Silva Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-5443-2373
  • Benedito Junior dos Prazeres Silva Universidade Federal do Pará - UFPA

Résumé

ABSTRACT. This is a study carried out in the Tocantina Amazon, with the aim of analyzing the pedagogical practice of teachers/graduates of the Degree in Field Education in the Countryside - LEDOC, in dialogue with the lives of the subjects in the communities, based on the dimensions of work and cultural identity. It was based on a qualitative approach, and its methodological procedures included field research using participant observation and semi-structured interviews. The results revealed that LEDOC graduates, when working in schools in the countryside, waters and forests, have sought to dialog with aspects of the territory, work and identity of the subjects, despite the difficulties faced in their socio-professional insertion.

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Hellen do Socorro de Araujo Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Pará (UFPA) na linha de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade. Mestre em Educação pela Universidade do Estado do Pará (UEPA) na Linha de Formação de Professores. Professora Adjunta III da Universidade Federal do Pará, da Faculdade de Educação do Campo, Campus Universitário do Tocantins-Cametá. É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura, na Linha Políticas e Sociedades no Campus Universitário do Tocantins em Cametá. É vice-lider do Grupo de Estudos em Educação do Campo, Agroecologia e Economia Solidária (GESOL) e do Grupo de Estudos e pesquisas em Educação do Campo na Amazônia (GEPERUAZ). Membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Integra o Fórum Nacional de Educação do Campo (FONEC). É pesquisadora da Rede Universitas-Br e desenvolve pesquisa, ensino e extensão sobre Educação do Campo, Políticas Educacionais, Formação de professores, Práticas Educativas, Movimentos Sociais, Educação Superior do Campo, Estágio Supervisionado e Didática.

Benedito Junior dos Prazeres Silva, Universidade Federal do Pará - UFPA

É mestre em Educação e Cultura pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Cultura da UFPA, Campus do Tocantins Cametá. Atualmente é professor na EEEFM Jeronimo Milhomen Tavares, possui especializações em Metodologia do Ensino de Química (Uninter/2020), Gestão, Supervisão e Orientação Escolar (Uninter/2019) e em Metodologia do Ensino Fundamental e Médio com Enfase em Biologia (Faculdade de Tapajós/2016), é graduado em Licenciatura em Educação do Campo (UFPA/2019), Pedagogia (Uninter/2017) e Licenciatura em Ciências Naturais (UFPA/2014).

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Publié-e

2024-08-23

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Silva, H. do S. de A., & Prazeres Silva, B. J. dos. (2024). Pedagogical practice based on the dimensions of work and cultural identity in schools in the communities of the Tocantina Amazon                           . Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18843. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18843

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DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19

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