The covid-19 pandemic and remote teaching: the absence and need for teacher mediation in two public schools in/from the field of the southwest region of the state of Paraná

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19291

Mots-clés :

Educação do Campo, Escolas Públicas no/do Campo, Ensino Remoto, Ensino-aprendizagem, Mediação do Professor

Résumé

This article aims to present some aspects of a Master's Dissertation research that analyzed the implications of remote teaching offered in the period of the COVID-19 Pandemic and the teaching-learning process, considering the absence and need for teacher mediation in classes developed in the form of printed activities and/or online resources, with students from two public schools in/from the countryside, in the state school system of the state of Paraná, in the years 2020 and 2021. The objective was to analyze the implications of remote teaching offered in the pandemic period to students from these two schools. The methodology was given with a qualitative approach, semi-structured interviews with teachers and students and documentary research procedures. Data analysis found that teacher mediation stood out as a necessity during remote teaching, due to its absence, as the pedagogical strategies used proved to be ineffective in teaching-learning. Thus, it appears that the mediation of teacher-student interaction is a necessity for learning and that technological resources are potential, when integrated into teaching practice as a complementary pedagogical resource, not suppressing the teacher's action in classes.

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Bibliographies de l'auteur-e

Deniz Maria Batistus, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Professora QPM da Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED), com experiencia profissional na docência em Sala de Recursos Multifuncional (SRM) (2005-2009) e Técnica pedagógica de Educação Especial e Tutora Pedagógica no Núcleo Regional de Educação de Pato Branco (2010 - 2022), atualmente retornando à docência na SRM (2023). Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Paraná (2004), especialização em Educação Especial e Inclusão pela FACINTER (2008), especialização em Psicopedagogia pelo ESAP (2012), mestranda em Educação pela UNIOESTE Campus de Francisco Beltrão e Professora admitida no Programa de Desenvolvimento Educacional (PDE) da SEED-PR (2023).

Cecília Maria Ghedini , Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Graduada Pedagogia - Supervisão/Orientação pela UNIJUÍ - Universidade de Ijuí - RS (1997), mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2007), doutorado em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro - UERJ (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), nos cursos de Pedagogia e Pós-graduação em Educação - Nível mestrado - linha Cultura, processos educativos e formação de professores, onde atua com a disciplina ?Escola do Campo/Rural, Educação Popular e as Epistemologias do Sul?. Orienta temas como educação do campo, escola pública do campo, formação de professores, educação popular e movimentos sociais. Tem experiência na área de Educação com ênfase em Educação do Campo, Escola Pública do Campo e Formação de Professores; Políticas Públicas de Educação; Movimentos Sociais e Educação Popular; Sistematização de Práticas/Experiências Populares. Pesquisadora dos temas Educação do Campo, Escolas Públicas do Campo, trabalho pedagógico e formação de professores na Educação do Campo; Educação Popular. É líder do Grupo de Pesquisa Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares (GEFHEMP) da UNIOESTE. Desenvolve Projetos de Extensão nas áreas da Educação do Campo e fortalecimento das Escolas Públicas do Campo, Rede de Formação de Professores (REFOCAR) das Escolas Públicas do Campo e também em Educação Popular e Sistematização de Práticas/Experiências Populares.

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Publié-e

2025-02-23

Comment citer

Batistus, D. M., & Ghedini , C. M. (2025). The covid-19 pandemic and remote teaching: the absence and need for teacher mediation in two public schools in/from the field of the southwest region of the state of Paraná. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e19291. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19291