Reinventing/recounting the Dictatorship: new narratives and perspectives for approaching the military dictatorship in the teaching of sociology and history in basic education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19451

Mots-clés :

Livro Didático, Ditadura Militar Brasileira, Comunidade LGBTQIAP+, Gênero, Direitos Humanos

Résumé

ABSTRACT. This work uses the Sociology and History textbooks of the Tocantins state school system to analyze the content of the 1964 civil-military dictatorship in Brazil and identify possible gaps in the facts narrated about the period, as well as problematizing the way they are narrated. The aim is to map this content in high school and propose alternatives for eliminating these gaps. We will seek to highlight the resistance of the LGBTQIA+ community during the dictatorship and their contributions to confronting it, since they are a group excluded from the official narratives about the dictatorship. From the bibliographical research underway, we can see that this social group is historically invisible in the narratives about the Brazilian military dictatorship and that there is a lack of work that addresses these historical events in relation to gender issues. The aim is to verify the extent to which these aspects are reproduced in textbooks. We used a qualitative approach to think about the teaching materials, focusing on the meanings and motivations behind the content. Finally, we propose to encourage a plural teaching of the themes, capable of contributing to the construction and restitution of memory, citizenship and human rights for these groups.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Gabriel Francisco Cavalcante Júnior, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

.

Chirley Rodrigues Mendes, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Professora Efetiva do Magistério Superior (Curso de Licenciatura em Ciências Sociais do Centro de Educação Humanidades e Saúde (LCS - CEHS/UFNT)

Références

Bauer, M. W., & Gaskell, G. (2002). Pesquisa Qualitativa com Texto: imagem e som: um manual prático. tradução de Pedrinho A. Guareschi.- Petrópolis, RJ : Vozes.

Cotrim, G. et al. (2020). Conexões: ciências humanas e sociais aplicadas. 1. Ed. São Paulo, SP: Moderna.

Green, J. N., & Quinalha, R. (2022). Ditadura e Homossexualidades: Repressão, resistência e a busca da verdade. 5º reimp. São Carlos, SP: Edufscar.

Green, J. N., & Quinalha, R. (2015). Homossexualidades, repressão e resistência durante a ditadura. Comissão Nacional da Verdade.(Org.). In Relatório Final da Comissão Nacional da Verdade, 2, 289-302.

Green, J. N. (2018). Revolucionário e Gay: A vida extraordinária de Herbert Daniel, pioneiro na luta pela democracia, diversidade e inclusão. 1° ed. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Minayo, M. C. S. (2002). Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Oliveira, L. F. (2017). Quem tem medo de sapatão? Resistência lésbica à Ditadura Civil-Militar (1964-1985). Periodicus, 7(1), 06-19.

Quinalha, R. (2021). Contra a moral e os bons costumes: A ditadura e a repressão à comunidade LGBT. 1º ed. São Paulo, SP: Companhia das letras.

Quinalha, R. (2022). Movimento LGBTI+: Uma breve história do século XIX aos nossos dias. 1° ed. 1° reimp. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Mahmood, S. (2019). Teoria Feminista, Agência e Sujeito Liberatório: algumas reflexões sobre o revivalismo islâmico no Egito. Etnográfica, 23(1), 135 - 175.

Silveira, R. M. G., Dias, A. A., Ferreira, L. F. G., Feitosa, M. L. P. A. M., & Zenaide, M. N. T. (2007). Educação em Direitos Humanos: Fundamentos teórico-metodológicos. João Pessoa, PB: Editora Universitária.

Trouillot, M. R (2016). Silenciando o Passado: poder e a produção da história. Tradução de Sebastião Nascimento. Curitiba, PR: Huya.

Téléchargements

Publié-e

2024-12-19

Comment citer

Cavalcante Júnior, G. F., & Rodrigues Mendes, C. (2024). Reinventing/recounting the Dictatorship: new narratives and perspectives for approaching the military dictatorship in the teaching of sociology and history in basic education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19451. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19451

Numéro

Rubrique

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares