Between normativity and resistance: Curricular tensions in the implementation of Quilombola School Education
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19707Résumé
ABSTRACT. This paper addresses the invisibility of quilombola identity in the Brazilian school curriculum, focusing on the school of the Cabileira quilombola community, located in the hinterland of Pernambuco. It seeks to analyze how the Pernambuco Curriculum silences or ignores Quilombola School Education, even after the institutionalization of the National Curricular Guidelines for Quilombola School Education in 2012. The research aims to understand the challenges faced in including the cultural and epistemological specificities of quilombolas in school curricula. Methodologically, it combines bibliographic and documentary review with decolonial ethnographic practices and decolonial actions, such as communal contemplation and alterative conversation. The analyses indicate that the current curriculum perpetuates colonial hierarchies that marginalize the knowledge and cultural practices of quilombola peoples, reinforcing historical exclusion and epistemic racism. It is concluded that overcoming the colonizing and colonized curriculum requires the construction of a decolonial education committed to critical interculturality. Only by including quilombola knowledge and experiences in school curricula will it be possible to value their histories and cultures, promoting an education that contributes to social justice and the strengthening of the identity of these peoples.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2012). Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2013). Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2015). Os movimentos sociais e a construção de outros currículos. Educar em Revista, 55, 47–68.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm em 10 de junho de 2022.
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm em 10 de junho de 2022.
Brasil. (2003). Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira". Diário Oficial da União. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/L10.639.htm.
Brasil. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. (2012). Resolução CNE/CEB nº 8, de 20 de novembro de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Diário Oficial da União. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11963-resolucao-cne-ceb-008-2012-pdf&category_slug=novembro-2012-pdf&Itemid=30192 em 10 de junho de 2022.
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base nacional comum curricular. Brasília, DF: MEC. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase.
Ferreira, M. G., & Silva, J. F. da. (2013). Perspectiva pós-colonial das relações étnico-raciais nas práticas curriculares: conteúdos selecionados e silenciados. Revista Teias. v. 14, n. 33, pp. 25-43: Dossiê Especial.
Grosfoguel, R. (2007). Dilemas dos estudos étnicos norte-americanos: Multiculturalismo identitário, colonização disciplinar e epistemologias decoloniais (F. Gouveia, Trad.). Ciência e Cultura, 59, São Paulo.
Maldonado-Torres, N. (2007). Sobre la colonialidad del ser: Contribuciones al desarrollo de un concepto. In S. Castro-Gómez & R. Grosfoguel (Eds.). El giro decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global (pp. 127–167).
Morin, E. (2003). Educar na Era Planetária. São Paulo: Cortez Editora.
Ocaña, A. O., López, M. I. A., & Conedo, Z. E. P. (2018). Decolonialidad de la educación: Emergencia/urgencia de uma pedagogía decolonial. Santa Marta, Colômbia: Universidad del Magdalena.
Pernambuco. Secretaria de Educação. (2019). Currículo de Pernambuco. Recife, PE: Secretaria de Educação.
Quijano, A. (1992) Colonialidad y Modernidad/Racionalidad. Perú Indígena, 13(29), 11-29.
Rocha, A. J., & Alencar, M. F. S. (2016). Práticas educativas desenvolvidas na comunidade quilombola Guaraciaba/Cabeleira/Altinho-PE. In Anais do IX Colóquio Internacional Paulo Freire (Recife, 2016). Recife, PE: Editora UFPE.
Sacristán, J. G. (2000). O currículo: Uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre, RS: ArtMed.
Sacristán, J. G. (2013). O que significa o currículo? In Gimeno Sacristán, J. (Org.). Saberes e Incertezas sobre o Currículo. Porto Alegre: Penso.
Walsh, C. (2009). Interculturalidade Crítica e Pedagogia Decolonial: in-surgir, re-existir e reviver. In Candau, V. M (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas.
Walsh, C., Oliveira, L. F. de, & Candau, V. M. (2018). Colonialidade e pedagogia decolonial: Para pensar uma educação outra. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(83), 1–13.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Almir João da Rocha, Saulo Ferreira Feitosa 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




