Territory, Struggle, and Education: The Experience of the25 de Maio Agricultural School in Fraiburgo (SC)

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19798

Résumé

ABSTRACT. This article analyzes how the Escola Agrícola 25 de Maio, located in the municipality of Fraiburgo (SC), represents an important expression of the rural population’s struggle for land, education, and dignity. The study aims to examine the trajectory of this institution as a result of the historical and social transformations in the Meio Oeste region of Santa Catarina, a territory shaped by the presence of caboclos, the arrival of immigrants, and the Contestado conflicts, which influenced its socio-spatial formation. The research, of a qualitative nature, is based on the historical-dialectical materialist method, supported by a bibliographic survey and analysis of academic studies and scientific articles. The study seeks to understand how the school articulates work, territory, and knowledge in the construction of an emancipatory education, tailored to the reality of rural communities. It is concluded that the Escola 25 de Maio represents a landmark in promoting education aimed at the critical, technical, and social formation of rural populations, reaffirming the resistance and protagonism of these communities in pursuit of a more just and equitable development, while also serving as an instrument to strengthen family farming and agroecology.

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Agatha da Rosa dos Santos, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutoranda no Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) da UDESC na linha de Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente. Possui mestrado também
no PPGE, na mesma linha de pesquisa. É vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas de Educação em Geografia (LEPEGEO). Graduada em Geografia Licenciatura pela
Universidade do Estado de Santa Catarina UDESC.

Yuri Lima Perotto, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Mestre pelo Programa de Pós Graduação em Geografia (PPGGEO) da Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC na linha de pesquisa de Desenvolvimento Regional e Urbano (DRU) e Especialista em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Santa Catarina - IFSC. É pesquisador do Laboratório de Estudos Urbanos e Regionais (LABEUR/UFSC), onde realiza pesquisas ligadas a questão agrícola do Estado de Santa Catarina / Economia e utilização de Recursos Naturais. Graduado em Geografia Licenciatura pela Universidade Estadual de Santa Catarina - UDESC (2017).

Rosa Elisabete Militz Wypyczynski Martins, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC,Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Licenciatura Plena em Geografia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI (1989), especialização em Psicopedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões-URI (2001), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo-UPF (2004) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2010). Sou Professora Titular no Departamento de Geografia da Universidade do Estado de Santa Catarina - FAED/UDESC na área do Ensino de Geografia.

Carlos José Espíndola , Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

graduação em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1988), mestrado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (1995), doutorado em Geografia (Geografia Humana) pela Universidade de São Paulo (2002). e Pós Doutorado na Universidade Autônoma de Barcelona (2010). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Santa Catarina (Departamento de Geociências)

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Publié-e

2025-12-22

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da Rosa dos Santos, A., Lima Perotto, Y., Militz Wypyczynski Martins, R. E., & José Espíndola , C. (2025). Territory, Struggle, and Education: The Experience of the25 de Maio Agricultural School in Fraiburgo (SC). Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19798. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19798

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios