The teaching process in the multisite campuses and the Escola Activa Program
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p333Résumé
Abstract. The aim of this study is to understand the teaching-learning process in the multisseries schools of the countryside, based on the analysis of the Active School Program. To do so, the bibliographic review was used as a research procedure, focusing on the studies of Antunes-Rocha et al. (2010), Nascimento (2009), Ribeiro (2009), among others that portrayed the theme, making a historical reflection on The Rural Education in Brazil, followed by an analysis of the legal frameworks that ratify this teaching and, later, an analysis of the program. It can be evidenced with this work that in the Active School Program the different forms of systematization of the teaching work and of the student action are instrumented through practices already defined in the Base Project. Although the program includes important actions for the integration of the school and the family and the student in the community, many factors have not been applied due to elements of the organizational structure of the education systems, such as the lack of experience of the teacher in the countryside, lack of training in the university fields that deal with the subject, besides, the inherent difficulties of the teaching practice in multisseriados classes.
Téléchargements
Références
Antunes-Rocha, M. I., et al. (2010). Da Educação Rural à Educação do Campo: Possibilidades de atuação nas classes multisseriadas. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Azevedo, F. (1976). A cultura brasileira. São Paulo, SP: Melhoramentos.
Bezerra Neto, L. (2003). Avanços e retrocessos da Educação Rural no Brasil (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
Brasil. (1934). Constituição da República dos Estados Unidos do Brasil, promulgada em 16 de julho de 1934.
Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao34.htm
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil, promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. (1996). Lei 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 6 ed. Brasília: Edições Câmara, 2011 (série legislação).
Brasil. (2002). MEC/CNE/CEB. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica das escolas do Campo. Resolução nº 01 de 03 de abril de 2002.
Brasil. (2010). MEC/SECAD. Projeto Base. Brasília, DF. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5716-escola-ativa-projeto-base&Itemid=30192
Fernandes (1989). O Desafio Educacional. São Paulo, SP: Vozes.
Figueiredo, T. M. M. (2009). Educação do campo: uma nova possibilidade para antigas necessidades. In: Encontro mineiro de educação no campo FAE/UFMG. Belo Horizonte, julho/2009. Recuperado de:
http://www.lfti.com.br/EMEC/trabalhos/92/EDUCACAO%20DO%20CAMPO%20TEXTO%20P%20UFMG.pdf.
Ghiraldelli Junior, P. (1990). História da Educação. São Paulo, SP: Cortez.
Gonçalves, G. B. B. (2009). Programa Escola Ativa: educação do campo e trabalho docente (Tese de Doutorado). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Melià, B. (1979). Educação indígena e alfabetização. São Paulo, SP: Loyola.
Moraes, M. C. M., & Müller, R. G. (2003). Tempos em que a “razão deve ranger os dentes”: E. P. Thomson, história e sociologia. In Congresso Brasileiro de Sociologia, 11 (pp. 2-17). Campinas, SP: Unicamp.
Nascimento, C. G. (2009). Educação do Campo e Políticas Públicas para além do capital: Hegemonia em disputa (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Ribeiro, V. (2009). Práticas Pedagógicas em Educação do Campo. Belo Horizonte, MG: UFMG.
Romanelli, O. O. (2014). História da educação brasileira (1930-1973). Rio de Janeiro, RJ: Vozes.
Rocha, E. N., Passos, J. C., & Carvalho, R. (2010). A. Educação do campo: Um Olhar Panorâmico. In. Almeida, R. A., & Guerra, M. D. S. Educação do Campo (pp. 39-53). Montes Claros, MG: Unimontes.
Saviani, D. (2006). Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados.
Speyer, A. M. (1983). Educação e campesinato: Uma educação para o homem do meio rural. São Paulo, SP: Edições Loyola.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).