The teaching process in the multisite campuses and the Escola Activa Program

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p333

Résumé

Abstract. The aim of this study is to understand the teaching-learning process in the multisseries schools of the countryside, based on the analysis of the Active School Program. To do so, the bibliographic review was used as a research procedure, focusing on the studies of  Antunes-Rocha et al. (2010), Nascimento (2009), Ribeiro (2009), among others that portrayed the theme, making a historical reflection on The Rural Education in Brazil, followed by an analysis of the legal frameworks that ratify this teaching and, later, an analysis of the program. It can be evidenced with this work that in the Active School Program the different forms of systematization of the teaching work and of the student action are instrumented through practices already defined in the Base Project. Although the program includes important actions for the integration of the school and the family and the student in the community, many factors have not been applied due to elements of the organizational structure of the education systems, such as the lack of experience of the teacher in the countryside, lack of training in the university fields that deal with the subject, besides, the inherent difficulties of the teaching practice in multisseriados classes.

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Biographie de l'auteur-e

Marco Tulio Santos Ledo, Escola Estadual Joel Mares - MG

Servidor Público no campo educacional, com experiencia no magistério anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio, bem como, Cursinho Pré-Vestibular. Trabalhou como regente de aulas em Programa Sócio-Educacional. Atuou como Tutor Presencial de Cursos Técnicos (IFSM), Cursos de Extensão (Unimontes) e de Pós-Graduação (IFNMG) na Modalidade a Distância. Especialista em campos pedagógicos, tendo atuado, como Inspetor Escolar do Estado de Minas Gerais em 2013. Graduação em Letras-Português pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes (2009) e graduado em História pela Universidade Norte do Paraná Unopar - 2014. Possui Especialização Lato Sensu em Inspeção Escolar (Finom), Orientação Educacional (Finom), Mídias na Educação (Unimontes), EAD (Unimontes) e Gestão Escolar (UFMG). Atualmente, é Orientador Educacional do Município de Almenara, Professor de Educação Básica de Língua Portuguesa da Escola Estadual Joel Mares e Tutor Presencial do Curso de Pós-Graduação em Informática na Educação pela UAB/IFNMG.

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Publié-e

2018-04-27

Comment citer

Santos Ledo, M. T. (2018). The teaching process in the multisite campuses and the Escola Activa Program. Brazilian Journal of Rural Education, 3(1), 333–358. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p333

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