Uses of the Science textbook in a countryside school
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6994Résumé
ABSTRACT. The general objective of this study is to understand the use of the Didactic Book (LD) of Natural Sciences in classes from 6th to 9th year of rural schools. Specifically, the research aimed to know the methodological uses of the Natural Sciences LD in classes from the 6th to the 9th year of elementary school in rural schools and to identify how teachers use the LD of Natural Sciences. Descriptive research was carried out, with a qualitative approach, since this type of research was the one best suited to the object and objectives of the study. Data collection instruments, simple observation and interview were used as instruments. The study was carried out in one of the rural located in the municipality of Juazeiro do Piauí. The interlocutors were two teachers who works with the curricular component of Natural Sciences and who joined the research in a free and conscious way. The results point out that methodological tensions in the use of the Natural Sciences LD, include failures in the selection process and the availability by the Ministry of Education (MEC) of materials that do not value peasant reality. Thus, it is necessary to implement continuous training processes through which teachers reflect on their conceptions of rural and peasant culture and dynamize the ways of using LDs.
Téléchargements
Références
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Brasil. (1996). Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 dez. 1996. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf
Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.
Brasil. (2005). Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Referências para uma política de Educação do Campo: caderno de subsídios. Brasília.
Brasil. (2010a). Decreto nº 7.352, de 4 de dezembro de 2010. Dispõe sobre a Política Nacional de Educação do Campo e o Pronera. Brasília: Ministério da Educação. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007_2010/2010/decreto/d7352.htm
Brasil. (2010b). Decreto nº 7.084, de 27 de janeiro de 2010. Recuperado de http://www.fnde.gov.br
Chizzotti, A. (2006). Pesquisa qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. Petrópolis: Vozes.
Freire, P. (1983). Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gadotti, M. (2003). Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo: Feevale.
Gil, A. C. (2011). Métodos e técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Lajolo, M. (1996). Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, 16(69), pp. 03-09.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (1992). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas.
Libâneo, J. C., Oliveira, J. F., & Toschi, M. S. (2003). Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez.
Libâneo, J. C. (1990). Didática. São Paulo: Cortez.
Krasilchik, M. (1987). O professor e o currículo das Ciências. São Paulo: EPU: Editora Universidade de São Paulo.
Lima, D. M. (2012). Livro didático e juventudes na Educação de [Jovens e] Adultos: consolidação ou negação do direito de ser jovem? In Anais V Simpósio Internacional sobre Juventude Brasileira (JUBRA): Territórios Interculturais de Juventude. Recife, p. 01-13. Recuperado de http://www.unicap.br/jubra/wp-content/uploads/2012/10/TRABALHO-150.pdf
Menezes, E. T., & Santos, T. H. (2001). Verbete livro didático. In Dicionário Interativo da Educação Brasileira: Educabrasil. São Paulo: Midiamix. Recuperado de http://www.educabrasil.com.br/livro-didatico/
Moreira, A. F., & Candau, V. M. (2008). Currículo, conhecimento e cultura. In Brasil, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Indagações sobre currículo. (pp. 03-09). Brasília: Ministério da Educação.
Ribas, C. S., Buzen, C. (2015). Livros didáticos no ciclo de Alfabetização: diversos perfis, múltiplos usos. In Brasil. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A organização do trabalho escolar e os recursos didáticos na alfabetização. Caderno 04 (pp. 19-31). Brasília: MEC, SEB.
Silva, E. T. (1996). Livro didático: do ritual de passagem à ultrapassagem. Em aberto, 69(16), 11-15.
Souza, W. O., & Soares, J. B. (2011). Memorial do PNLD: elaboração, natureza e funcionalidades. In XIX Semana de Humanidades, Anais... Natal.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).