Professional knowledge and rural school: reflections on the teachers’ voice

Auteurs-es

  • Francisca Maisa Maciel Gomes de Almeida Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN
  • Simone Cabral Marinho dos Santos Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN
  • Taysa Kelly da Silva Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7055

Résumé

ABSTRACT. One of the great contributions of (new) Rural Education is the recognition of the need for knowledge and teaching skills forged in unique and singular experiences, both in their training process and in the daily activities of their activities as teachers. This article aims to reflect on the professional knowledge of teachers who work in rural schools, built, related and mobilized by teachers according to the demands and challenges arising from this educational reality. This is a field study, within a qualitative approach, carried out through the application of semi-structured interviews with four teachers who work in a rural school. We combine empirical research with the epistemological model of understanding and analysis for teachers’ knowledge presented by Tardif (2011), translated into professional knowledge, disciplinary knowledge, curricular knowledge and experiential knowledge. The results of the research reveal that teachers value experiential knowledge, without disparaging professional knowledge, because, without specific training to work in the rural school, it is in their daily tasks that they experience concrete situations, from which it is necessary decide the strategies and actions in view of the situation presented.

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Bibliographies de l'auteur-e

Francisca Maisa Maciel Gomes de Almeida, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda do Programa de Pós Graduação em Ensino- UERN, na Linha de Especialização em Educação Inclusiva MBA em Psicologia Organizacional e Gestão de Pessoas, Bacharel em Psicologia pela Faculdade Santa Maria de Cajazeiras. Atualmente é Psicóloga Escolar, Psicóloga Social e professora na Faculdade Integradas de Patos e UNICORP.

Simone Cabral Marinho dos Santos, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Docente do Departamento de Educação e dos Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES), do Campus Avançado Profª.  Maria Elisa de Albuquerque Maia (CAMEAM), da UERN.

 

Taysa Kelly da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte - UERN

Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós- Graduação em Ensino - PPGE/UERN. Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica – Instituto de Educação Superior de Cajazeiras - ISEC, Graduada em Pedagogia - UERN. Professora substituta da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, no Departamento de Educação do campus de Pau dos Ferros e Professora Colaboradora na Faculdade Evolução Alto Oeste Potiguar. 

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Publié-e

2020-04-30

Comment citer

Almeida, F. M. M. G. de, Santos, S. C. M. dos, & da Silva, T. K. (2020). Professional knowledge and rural school: reflections on the teachers’ voice. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7055. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7055