Rural Education in a Decolonial Turn: the Community-Time Experience at the Fluminense Federal University (UFF)

Auteurs-es

  • Francisca Marli Rodrigues de Andrade Universidade Federal Fluminense - UFF https://orcid.org/0000-0001-6450-5911
  • Letícia Pereira Mendes Nogueira Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Lucas do Couto Neves Universidade Federal Fluminense - UFF
  • Marcela Pereira Mendes Rodrigues Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7178

Mots-clés :

Field Education, Pedagogy of Alternation, Training of rural educators, Community-Time, Decolonization.

Résumé

Abstract: Rural Education in Brazil, in five decades, has been constructing an educational practice that values and includes the subjects, the lores and the social experiences of the countryside; that is, the Pedagogy of Alternation. In the university context, Alternance reorganizes the spaces of learning in Community-Time (CT) and School-Time (ST) and, therefore, proposes questions to the logics of colonization/modernity of knowledge, imposed on Latin America. In this reorganization, the present research has as objective: to know the process of construction of Community-Time, implemented in the Interdisciplinary Degree in Rural Education (UFF), to identify decolonial pedagogical elements that potentiate the formation of educators in the rural zone. Methodologically, we adopted a qualitative-oriented research, which is inscribed in the interpretative approach. To collect data, we performed semi-structured interviews with 5 teachers and 12 students; documentary analysis of the 12 projects of the Thematic Fields of Community-Time. The main results point to the importance of Community-Time in of rural educators’ formation as well as in the processes of transformation of reality. Likewise, the power of action-reflection of the Community-Time in encouraging actions to strengthen citizenship and the organization of emancipatory struggles.

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Bibliographies de l'auteur-e

Francisca Marli Rodrigues de Andrade, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora Adjunta na área de Saúde e Meio Ambiente, vinculada à Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo - Departamento de Ciências Humanas da Universidade Federal Fluminense (UFF). Possui doutorado em Educação, Cultura da Sustentabilidade e Desenvolvimento pela Universidade de Santiago de Compostela (USC) – Espanha.

Letícia Pereira Mendes Nogueira, Universidade Federal Fluminense - UFF

Graduanda em Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo na Universidade Federal Fluminense (UFF). Forma parte do projeto Território de Experiências Interdisciplinares Agroecológicas – TEIA, desenvolvido pelo Núcleo de ensino, pesquisa e extensão em Território, Ambiente e Agroecologia – NUTAGRO, sediado no INFES.

Lucas do Couto Neves, Universidade Federal Fluminense - UFF

Graduando em Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo na Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista em intercâmbio na Universidade Pedagógica de Maputo (UPM), Moçambique, pelo Programa de Mobilidade Internacional da Universidade Federal Fluminense (UFF). Bolsista do CNPq no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação - PIBITI.

Marcela Pereira Mendes Rodrigues, Universidade Federal Fluminense - UFF

Graduanda em Licenciatura Interdisciplinar em Educação do Campo na Universidade Federal Fluminense (UFF). Atualmente participa e desenvolve atividades no projeto Território de Experiências Interdisciplinares Agroecológicas – TEIA. Forma parte do Núcleo de ensino, pesquisa e extensão em Território, Ambiente e Agroecologia – NUTAGRO, sediado no INFES/UFF.

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Publié-e

2019-12-19

Comment citer

Andrade, F. M. R. de, Nogueira, L. P. M., Neves, L. do C., & Rodrigues, M. P. M. (2019). Rural Education in a Decolonial Turn: the Community-Time Experience at the Fluminense Federal University (UFF). Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7178. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7178

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil

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