Pedagogy of Alternation and Rural Education: from epistemological hybridism’s to symmetry with Popular Education

Auteurs-es

  • Úrsula Adelaide de Lélis Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Magda Martins Macêdo Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Leandro Luciano da Silva Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • Maria Auxiliadora Amaral Silveira Gomes Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7323

Mots-clés :

Pedagogy of Alternation, Rural Education, Time-school and time-community unit, Emancipation.

Résumé

ABSTRACT. Pedagogy of alternation has been considered a methodological possibility for the rural people’s education, given its pedagogical and political convergence with the principles of Rural Education. However, hybrid experiences have revealed that the epistemological foundations that underpin this Pedagogy have been placed on the margin of practices, emptying the emancipatory potentialities of Alternation. Starting from these meanings, this text which is the result of theoretical reflections, discusses the epistemological principles that underlie the Pedagogy of Alternation, understood as a praxis forged in the unit of time and space, and its contributions to the emancipatory formation of rural people. The assumption of the political role of the Alternation epistemology promotes the disruption of formation based on the time-school and time-community dichotomy. It breaks with a fetishized praxis promoting the transformation-emancipation of these people and their communities. The symmetries between Rural Education and Alternation Pedagogy necessarily evoke overcoming the hybrid variants that this Pedagogy has been assuming in the context of rural people’s education. It requires conceiving the unity that produces time-school and time-community as a formative political process.

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Úrsula Adelaide de Lélis, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Pedagoga. Mestre e doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Profª na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Colaboradora dos Grupos de Pesquisa GEPEL (Unimontes) e Polis (UFU), e do Grupo de Ensino LabÉdoCampo (Unimontes). Área de Estudos: Gestão e Políticas Públicas Educacionais; Epistemologia da Pesquisa e Educação do Campo.

Magda Martins Macêdo, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Pedagoga. Mestre em Desenvolvimento Social pela Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes) (2009). Profª na Unimontes. Área de estudos: Formação de Professores; Educação do Campo; Educação de Jovens e Adultos. Coordenadora do Projeto de Ensino: Laboratório de Educação do Campo no Semiárido Mineiro: Identidade, Território, Agroecologia – LabÉdoCampo.

Leandro Luciano da Silva, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Doutor em Educação pela FAE/UFMG. Mestre em Ciências Agrárias pela UFMG. Especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho, e em Direito Público. Especialista em Gestão Integrada: Meio Ambiente, Saúde e Segurança do Trabalho. Graduado em Direito pela Faculdade de Direito de Sete Lagoas (2003). Docente do Curso de Direito da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes).  

Maria Auxiliadora Amaral Silveira Gomes, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Pedagoga. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) (2015). Mestre em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG, 2002). Profª na Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes). Área de estudos: Educação e Linguagem; Educação a Distância; Educação do Campo. Integrante do LabÉdoCampo (Unimontes).

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Publié-e

2019-12-19

Comment citer

de Lélis, Úrsula A., Martins Macêdo, M., da Silva, L. L., & Amaral Silveira Gomes, M. A. (2019). Pedagogy of Alternation and Rural Education: from epistemological hybridism’s to symmetry with Popular Education. Brazilian Journal of Rural Education, 4, e7323. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7323

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: 50 years of Alternating Cycle in Brazil

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