Graduates of Rural Education in Natural Sciences: Socioeconomic profile

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7750

Résumé

ABSTRACT. The National Program of Rural Education (Programa Nacional de Educação no Campo - PROCAMPO), initiated in 2012, sought to establish an ensemble of articulated actions in order to improve the quality of education in rural areas of the country by adjusting teacher trainings to such demand. In that context, this paper aims to investigate the socioeconomic profile of graduates in Rural Education with focus on Natural Sciences who got their degrees from UFERSA, UFGD, UFTM and UFFS between 2014 and 2018. The results show that 66.67% of the graduates are female; 57.14% are self-declared Caucasian; aged 32.5 years old, on average; 43% are married; and their average family income is 2 minimum wages (33%). The courses on Rural Education present challenges such as decreasing the dropout/Leave of Absence rates, and guaranteeing that those who were banned from the educational system have the right to continue and finish their higher-education courses. As it is known, the precarization and belittling of the teaching career is generalized in Brazil, but that reality is even more starkly evident in Rural Education.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Juliano da Silva Martins de Almeida, Escola Agrotécnica da Universidade Federal de Roraima - UFRR

Professor EBTT de Química na Escola Agrotécnica da UFRR. Doutor e Mestre em Ciências pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e Pós-doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão. Bolsista PNPD-CAPES (2018-2019). Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Interdisciplinar e Tecnológica – GEPEITEC

Wender Faleiro, Universidade Federal de Catalão - UFCat

Professor da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Federal de Catalão. Biólogo; Pedagogo; mestre em Ecologia e Conservação de Recursos Naturais e Doutorado em Educação pela UFU. Pós Doutor em Educação pela PUC-GO. Líder-fundador do Grupo de Pesquisa e Extensão em Ensino de Ciências e Formação de Professores – GEPEEC/UFCAT-CNPq.

Welson Barbosa Santos, Universidade Federal de Goiás – UFG

Professor Adjunto da Universidade Federal de Goiás – UFG, Regional Goiás, no curso de Licenciatura em Educação do Campo. Graduado em Ciências Biológicas e Pedagogia. Mestre em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU).  Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e Pós Doutor em Educação pela Universidade do Estado de São Paulo (UNESP).

Références

Antunes-Rocha, M. I., Diniz, L. S., & Oliveira, A. M. (2011). Percurso formativo da Turma Dom José Mauro: segunda turma do curso de Licenciatura em Educação do Campo da FAE-UFMG. In Molina, M. C., & Sá, L. M. (Orgs.). Licenciaturas em Educação do Campo – Registros e reflexões a partir das experiências-piloto (UFMG; UnB; UFBA e UFS) (pp. 19-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica Editora.

Barreto, P. C. S. (2014). Gênero, raça, desigualdades e políticas de ação afirmativa no ensino superior. Revista Brasileira de Ciência Política, 16, 39-64. https://doi.org/10.1590/0103-335220151603

Portaria Normativa nº 18 em 11 de outubro de 2012 (2012, 15 de outubro). Dispõe sobre a implementação das reservas de vagas em instituições federais de ensino de que tratam a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, e o Decreto nº 7.824, de 11 de outubro de 2012. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cotas/docs/portaria_18.pdf

Brito, M. M. B., & Molina, M. C. (2016). Estudo com egressos da licenciatura em Educação do Campo da UNB no contexto da expansão da Educação Superior. In Anais do XXIV Seminário Nacional UNIVERSITAS/BR (pp. 1723-1746). Maringá, PR.

Catani, B. D., Bueno, B. O., Sousa, C. P., & Souza, M. C. C. C. (1997). Docência Memória e Gênero: Estudos sobre formação. São Paulo, SP: Escrituras.

Fleuri, R. M. (2015). Perfil Profissional docente no Brasil: Metodologias e categorias de pesquisas (Série Documental - Relatos de Pesquisa, n. 40). Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.

Foucault, M. (2007). História da sexualidade volume I: a vontade de saber. Rio de Janeiro, RJ: Graal.

Gondra, J. G. (2003). Educação no Brasil: História, cultura e política. Bragança Paulista, SP: EDUSF.

INEP. (2007). Panorama da educação no campo. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília, DF, INEP/MEC. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/documents

INEP. (2018). Censo da Educação Superior. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Brasília, DF, INEP/MEC. Recuperado de: http://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior

Louro, G. L. (2014). Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes.

Molina, M. C. (2014). Análises de práticas contra-hegemônicas na formação de educadores: reflexões a partir do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. In Souza, J. V. (Org.). O método dialético na pesquisa em educação (pp. 263-290). Campinas, SP: Autores Associados.

Nascimento, A. S., & Fonseca, D. G. (2013). Classificações e identidades: mudanças e continuidades nas definições de raça e cor. In Petruccelli, J. L., & Saboia, A. L. (Orgs). Características étnico-raciais da população: classificações e identidade. Estudos e análises. Informações demográficas e socioeconômicas (pp. 52-82). Rio de Janeiro, RJ: IBGE.

Paixão, M., Rossetto, I., Montovanele, F. C., & Luiz, M. (2010). Relatório Anual das Desigualdades Raciais no Brasil: 2009-2010. Rio de Janeiro, RJ: Garamond.

Sagae, É. (2015). Licenciatura em Educação do Campo: um processo em construção (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Santos, W. B., Faleiro, W., Sant'Ana, T. F., & Dias, W. F. (2018). O masculino e o feminino na escola: as contradições da norma e da forma discursivamente impostas. Uberlândia, MG: Navegando.

Santos, W. B., Sousa, C. J., Ribeiro, D. F. K. S., Alves, D. O., & Faleiro, W. S. (2019). Modelos 3DR nas Ciências da Natureza: um repensar do capital cultural na escola do campo. Goiânia, GO: Kelps.

Souza, K. R., & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotomia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação. Educação e Filosofia, 31(61), 21-44. https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v31n61a2017-p21a44

Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.

Publié-e

2021-01-26

Comment citer

Silva Martins de Almeida, J. da ., Faleiro, W., & Barbosa Santos, W. (2021). Graduates of Rural Education in Natural Sciences: Socioeconomic profile. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e7750. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7750

Articles les plus lus du,de la,des même-s auteur-e-s