The implementation of pedagogical alternance in the subsequent technical in Agricultural course: challenges for technical training in the microregion of Cametá

Auteurs-es

  • Fagner Freires de Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0001-7379-2078
  • Josiele Pantoja de Andrade Centro Integrado de Educação do Baixo Tocantins
  • Elaine Vasconcelos Bezerra Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0001-6462-2026
  • Charles Alberto de Souza Alves Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA https://orcid.org/0000-0002-5095-8802

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7978

Résumé

ABSTRACT. The article analyzes the challenges of implementing pedagogical alternance in the process of training students in the first classes of agricultural technician subsequent course of the IFPA Campus Cametá. The work used data obtained through documentary research about the proposal alternance in that course and questionnaires with teachers and students involved in the agricultural technician. It presents the challenges, considering the particularities of faculty and students, as well as the planning process and its various dimensions, such as, the organization and training of teachers, the formulation of the proposal alternance, the work dynamics of disciplinary contents in the articulation between school time and community time and the definition of evaluation criteria. Finally, we highlight the challenging aspects that stood out most throughout the development of the course of technicians in agriculture and livestock and the possibilities of overcoming proposed from the perspective of teachers and students.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Fagner Freires de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Tecnólogo Agroindustrial - Alimentos (UEPA, 2013), Especialista em Docência para Educação Profissional, Científica e Tecnológica (IFPA, 2018) e Mestre em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento Sustentável (UFPA/Embrapa, 2016). É Professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – Campus Cametá, onde atua nas áreas de Ciência e Tecnologia de Alimentos e Extensão Rural.

Josiele Pantoja de Andrade, Centro Integrado de Educação do Baixo Tocantins

Engenheira Agrônoma (UFRA, 2013) e Mestre em Agriculturas Familiares e Desenvolvimento Sustentável (UFPA/Embrapa, 2016). É professora Bacharel-Agronomia da Secretária de Estado de Educação do Pará, lotada no Centro Integrado de Educação do Baixo Tocantins, em Cametá.

Elaine Vasconcelos Bezerra Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Licenciada em Letras – habilitação em Língua Portuguesa e Inglesa (UEMA, 2009) e Especialista em Língua Inglesa (FTED, 2010). É professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – Campus Avançado de Vigia, onde atua na área de ensino de linguagens.

Charles Alberto de Souza Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará - IFPA

Licenciado pleno em Pedagogia (UFPA, 2004), Especialista em Gestão e Financiamento da Educação (UFPA, 2006), Mestre (2011) e Doutor (2017) em Educação – Políticas Públicas Educacionais pela UFPA. É professor efetivo do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará – Campus Cametá, onde atua na área de Educação do Campo.

Références

Beaud, S., & Weber, F. (2007). Guia para a pesquisa de campo: produzir e analisar dados etnográficos. (Editora Vozes, Ed.). Petrópolis.

Bento, R. C., & Sousa, F. F. (2017). A prática docente a partir da experiência da alternância pedagógica no curso técnico em agropecuária do IFPA/Cametá. In IV Seminário Nacional de Pós-Graduação em Educação e Cultura do Campus Universitário do Tocantins/UFPA-Cametá. Cametá: UFPA.

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2006). Parecer CNE/CEB nº 1, de 1 de fevereiro de 2006. Regulamenta os dias letivos para a aplicação da Pedagogia de Alternância nos Centros Familiares de Formação por Alternância (CEFFA). Brasília: Diário Oficial da União.

Brasil. Presidência da República. (2008). Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria /os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União.

Brasil. Ministério da Educação. (2017). Coleção dos Cadernos Pedagógicos do Programa Projovem Campo Saberes da Terra. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/projovem-campo--saberes-da-terra/apresentacao?id=15678. Acesso em 10 abr. 2017.

Caporal, F. R. (2003). Bases para uma nova ATER pública. Extensão Rural, (10), 85–117.

Freire, P. (1997). Política e educação. (Cortez, Ed.). São Paulo.

Gimonet, J. C. (2007). Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis, RJ: Vozes.

Gowacki, C. F, Bernartt, M. L., Teixeira, E. S. (2009). Casa familiar rural e pedagogia da alternância: alternativa teórico-metodológica adequada para a educação do campo. Publicações da ARCAFAR SUL – Associação Regional das Casas Familiares Rurais do Sul do Brasil. Recuperado de: http://www.arcafarsul.org.br/novo/images/publicacoes/23Artigo%206.pdf.

IFPA. Campus Cametá. (2014). Plano de Desenvolvimento Institucional do Campus Cametá - 2014-2018. Instituto Federal do Pará - Campus Cametá. Cametá.

Jesus, J. N. (2011). A Pedagogia da alternância e o debate da educação no/do campo no estado de Goiás. Revista Nera, 14(18), 7–20.

Lima, J. G. S. A. de, Soares, A. E. T., Lopes, J. C. N., & Fernandes, J. S. G. da C. (2016). Sociologia e Ensino Médio Integrado à Educação Profissional: Potencialidades formativas e problematizadoras. Revista Ensino Interdisciplinar, 2(5), 55–73. https://doi.org/10.21920/recei72016255573

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. (EPU, Ed.). São Paulo.

Marinho, D. L. (2016). Rompendo cercas e construindo saberes: a juventude na construção da educação profissional do campo no sudeste do Pará. (Imprima, Ed.). Recife.

Melo, E. F. M., Silva, L. H. (2012). O trabalho como princípio educativo na pedagogia da alternância: análise do plano de estudo. Encontro em Educação Agrícola, 4. 2012, Rio de Janeiro. Anais... Seropédica: UFRRJ, 07-11, dez.1-7.

Moura, E. A., Dremiski, J. L., Borges, L. M., & Souza, R. M. (2013). Agroecologia na Perspectiva da Educação Profissional do Campo: a experiência do curso Técnico em Agroecologia do IFPR em Ortigueira - PR. In I Seminário Nacional de Educação em Agroecologia: Construindo os Princípios e Diretrizes. Rio de Janeiro.

Queiroz, J. B. P. (2004). Construção das Escolas Famílias Agrícolas no Brasil: Ensino Médio e Educação Profissional (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília. https://doi.org/10.1590/S0102-69922004000100016

Silva, L. H. (2010). Concepções & práticas de alternâncias na educação do campo: dilemas e perspectivas. Nuances: estudos sobre Educação, 17(18), 180-192. https://doi.org/10.14572/nuances.v17i18.760

Sousa, F. F., Silva, A. A., Benjamin, A. M. S., Andrade, J. O., Ribeiro Neto, B. S., Bertulino, Q. S. T., & Costa, R. F. (2016). Plano do curso Técnico em Agropecuária subsequente: alternância pedagógica. Cametá: Instituto Federal do Pará.

Teixeira, E. S., Bernartt, M. L., Trindade, G. A. (2008). Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, 34(2), 227-242. https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000200002

Tripp, D. (2005). Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, 31(3), 443–466. https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

Publié-e

2020-11-25

Comment citer

Freires de Sousa, F., Pantoja de Andrade, J. ., Vasconcelos Bezerra Alves, E., & de Souza Alves, C. A. (2020). The implementation of pedagogical alternance in the subsequent technical in Agricultural course: challenges for technical training in the microregion of Cametá. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e7978. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7978