The Pedagogical Residence Program and its contributions to the teacher training of the Rural Education course, Abaetetuba, Pará
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8292Mots-clés :
Pedagogical Residence Program, teacher education, Abaetetuba field educationRésumé
ABSTRACT. The Pedagogical Residency Program (PRP) is an action implemented by Capes to meet the objectives of the National Policy for the Training of Teachers of Basic Education of the Ministry of Education. Based on the need to systematize the residents' evaluation of the program to have the perception that the licensee is favored after living with their future reality while preparing for the profession, the objective is to present the results that the Pedagogical Residency Program provided for the academic training of students of the 2015 course in Education of the Class countryside, Federal University of Pará (UFPA), Abaetetuba Campus/Pará. It is based on the historical process of the program, emphasizing the Rural Education subproject. Since, through a qualitative approach, semi-structured questionnaires were applied via WhatsApp and E-mail, for 26 (twenty-six) residents and for the 3 (three) preceptors of the Rural Education subproject. The actions developed by the PRP provided UFPA with the basic school, the search for alternative methodologies by residents and preceptors as a way of providing better learning conditions for the students contemplated by the project. In addition, it contributed to the professional reaffirmation, improved self-esteem and made it possible for the students included in the PRP to experience the reality of rural and city schools. In this way, the activities developed by the PRP went through academic training and allowed participants to experience many collective experiences in the school and UFPA environment, making them more accessible to realize how much the exchange of knowledge can make learning more dynamic and accessible in schools brazilian basic.
Téléchargements
Références
Almeida, G. M. S., Silva, A. P. F. (2018). A importância da formação docente na práxis do professor de química orgânica no ensino médio. In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE.
Base Nacional Comum Curricular (BNCC). (2018). Brasília, MEC.
Caetano, A. P., Silva, M. L. (2009). Ética Profissional e Formação de Professores. Sísifo. Revista de Ciências da Educação. 8, 49-60.
Có, B. A. et al. (2018). Relato de Experiência dos Integrantes do Programa de Residência Pedagógica na EEEP Jose Ivanilton Nocrato – Guaiúba – CE. In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. (2018a). Edital Nº 06/2018- Programa de Residência Pedagógica. Brasília, Capes.
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. (2018b). Projeto Institucional registrado na Plataforma Freire. Brasília, Plataforma Freire.
Craveiro, T. S. U. et al. (2018). O Legado do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID) na Escola Alvorada: As Expectativas Frente às ações do Programa Residência Pedagógica (RP). In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE.
Dias, V. L. C., Maia, M. A. G., & Ribeiro, L. C. B. (2018). Formação de Professores (as): PIBID & Programa Residência Pedagógica. In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE.
Falzetta, R. (2017, 28 de novembro). Residência Pedagógica: o que é isso [Todos pela Educação- O Globo]. Recuperado de https://blogs.oglobo.globo.com/todos-pela-educacao/post/residencia-pedagogica-o-que-e-isso.html
Fini, D. A., Silva, N. C. S., & Santos, K. C. S. (2016). A Criação de uma Base Nacional Comum Curricular favorece a aprendizagem dos estudantes? In XVIII ENDIPE. Didática e Prática de Ensino no contexto político contemporâneo: cenas da Educação Brasileira. Cuiabá, UFMG.
Instituto Nacional Anísio Teixeira - INEP. (2017). Censo Escolar da Educação Básica 2016: notas estatísticas. Brasília, INEP. Recuperado de http://download.inep.gov.br/educacao_basica/censo_escolar/notas_estatisticas/2017/notas_estatisticas_censo_escolar_da_educacao_basica_2016.pdf. Acesso em: 01/08/2019.
MEC lança Política Nacional de Formação de Professores com Residência Pedagógica. (18 de outubro de 2017). Recuperado em: 19 de julho de 2019 do Portal MEC.
Mota, A. S. et al. (2018). Residência Pedagógica: uma contribuição para a Formação inicial de Professores. In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE.
Nascimento, A. W. S. (2015). Política de Ensino Médio, formação e prática Social: o caso do município de Abaetetuba-Pa. Tese Doutorado. Fortaleza: UFC.
Osório, F. L., Crippa, J. A., & Loureiro, S. R. (2008). Escala para Auto-Avaliação ao Falar em Público (SSPS): adaptação transcultural e consistência interna da versão brasileira. Revista de Psiquiatria Clínica, 35(6), 207-211. http://dx.doi.org/10.1590/S0101-60832008000600001
Projeto Político Pedagógico da Escola Bernardino Pereira de Barros-PPP. (2019). Estabelece o histórico da escola. Abaetetuba-Pa: SEDUC-PA.
Rodrigues, P. M. L., Lima, W. S. R., & Viana, M. A. P. (2017). A importância da formação continuada de professores de Educação Básica: a arte de ensinar e o fazer cotidiano. Saberes Docentes em Ação, 3(1), 28-47.
Silva, K. A. C. P., & Cruz, S. P. (2018). A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistência. Momento: Diálogos em Educação, 27(2), 227-249. https://doi.org/10.14295/momento.v27i2.8062
Silva, Q. D. (2018). A Experiência de Implantação do Programa de Residência Pedagógica da UEMA. In VII ENALIC, VI Seminário do PIBID, I Seminário de Residência Pedagógica. Educação e Resistência: a formação de professores em tempos de Crise Democrática. Fortaleza- CE. https://doi.org/10.29327/1seminariodopibideprpfai.146165
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).