The Pedagogical Residence Program and its contributions to the teacher training of the Rural Education course, Abaetetuba, Pará

Auteurs-es

  • Ieda Ribeiro Rodrigues Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-8559-8253
  • Graciete do Socorro do Nascimento da Silva Rede Municipal e Estadual de ensino no Estado do Pará
  • Clemerson Santos da Silva Rede Municipal e Estadual de ensino no Estado do Pará
  • Ronaldo Lopes de Sosua Universidade Federal do Pará - UFPA https://orcid.org/0000-0002-5440-2959
  • Marcio Antonio Raiol dos Santos Universidade Federal do Pará - UFPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8292

Mots-clés :

Pedagogical Residence Program, teacher education, Abaetetuba field education

Résumé

ABSTRACT. The Pedagogical Residency Program (PRP) is an action implemented by Capes to meet the objectives of the National Policy for the Training of Teachers of Basic Education of the Ministry of Education. Based on the need to systematize the residents' evaluation of the program to have the perception that the licensee is favored after living with their future reality while preparing for the profession, the objective is to present the results that the Pedagogical Residency Program provided for the academic training of students of the 2015 course in Education of the Class countryside, Federal University of Pará (UFPA), Abaetetuba Campus/Pará. It is based on the historical process of the program, emphasizing the Rural Education subproject. Since, through a qualitative approach, semi-structured questionnaires were applied via WhatsApp and E-mail, for 26 (twenty-six) residents and for the 3 (three) preceptors of the Rural Education subproject. The actions developed by the PRP provided UFPA with the basic school, the search for alternative methodologies by residents and preceptors as a way of providing better learning conditions for the students contemplated by the project. In addition, it contributed to the professional reaffirmation, improved self-esteem and made it possible for the students included in the PRP to experience the reality of rural and city schools. In this way, the activities developed by the PRP went through academic training and allowed participants to experience many collective experiences in the school and UFPA environment, making them more accessible to realize how much the exchange of knowledge can make learning more dynamic and accessible in schools brazilian basic.

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Bibliographies de l'auteur-e

Ieda Ribeiro Rodrigues, Universidade Federal do Pará - UFPA

Graduação em Licenciatura em Educação do Campo, com Habilitação em Ciências Naturais, Universidade Federal do Pará (UFPA), Campus Abaetetuba. Interesse principalmente nos seguintes temas: recursos naturais, escola do campo, materiais pedagógicos, EJA e culturas regionais. Contribuiu no projeto gráfico da revista em quadrinhos: Biodiversidade, saberes e sabores do Campo- Conversa de crianças da Comunidade de Murutinga.

Graciete do Socorro do Nascimento da Silva, Rede Municipal e Estadual de ensino no Estado do Pará

Professor nas redes Municipal e Estadual de ensino no Estado do Pará, cidade de Abaetetuba. Atua no Clube de Ciências no município de Abaetetuba como professora orientadora de projetos de pesquisas nas áreas de Ciências da Natureza e Matemática. Ministra cursos de Formação Continuada para professores das redes municipais e estaduais de ensino.

Clemerson Santos da Silva, Rede Municipal e Estadual de ensino no Estado do Pará

Graduação em Ciências Naturais pela Universidade do Estado do Pará (UEPA), Administração de Empresas pela Associação Internacional de Educação Continuada e pós-graduação em Fundamentos da Física Contemporânea, Aplicações e Implicações pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor das redes estadual e municipal de ensino, Abaetetuba, Pará.

Ronaldo Lopes de Sosua, Universidade Federal do Pará - UFPA

Doutorado em Biologia de Agentes Infecciosos e Parasitários pela Universidade Federal do Pará (UFPA), professor Adjunto I e atua no Curso de Licenciatura Educação do Campo-Ciências Naturais, Campus de Abaetetuba, Pará. Tem experiência nas áreas de Biodiversidade, Etnobotânica, Virologia humana e Biologia Molecular.

Marcio Antonio Raiol dos Santos, Universidade Federal do Pará - UFPA

Professor Titular da Universidade Federal do Pará. Docente do Núcleo de Estudos Transdisciplinares da Educação Básica - NEB UFPA e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica - UFPA. Pesquisador nas áreas da Educação e do Ensino; Currículo e Educação Básica; Teoria da Complexidade e Educação; Interdisciplinaridade e Transdisciplinaridade.

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Publié-e

2021-02-26

Comment citer

Ribeiro Rodrigues, I., do Socorro do Nascimento da Silva, G. ., Santos da Silva, C., Lopes de Sosua, R., & Antonio Raiol dos Santos, M. . (2021). The Pedagogical Residence Program and its contributions to the teacher training of the Rural Education course, Abaetetuba, Pará. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e8292. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8292