Inclusion of Special Education students in rural schools: possibilities for collaborative work?

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8972

Mots-clés :

Inclusive Education, Special Education, Rural Education.

Résumé

ABSTRACT. This article aimed to describe the contingency of the inclusion process in a rural school, with emphasis on the pedagogical work carried out by the regent and specialist teachers to meet the special educational needs of students with disabilities, global developmental disorders and high skills / giftedness - defined as Special Education Target Public (SETA). Methodologically, it followed the paths of collaborative research, with the setting of a school in the countryside of Mato Grosso do Sul and as participants three managers and 23 teachers from the teaching unit. For that, it made use of documentary analysis, observation, interviews and reflective sessions, whose data were systematized in two axes. The first contextualized the rural school, its structure and functioning, the number of general enrollments and SETA students and the Special Education services available. The second focused on the relationship between the regent teachers and the specialist teachers, as well as presenting the development of reflective sessions aimed at building collaborative work to enhance the inclusion of SETA students in rural schools. It's expected that the research-training contributes to articulations between the University and the School, as well as between ordinary and specialized education with a view to improving the schooling conditions of rural SETA students.

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Washington Cesar Shoiti Nozu, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Professor Adjunto da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Fronteiras e Direitos Humanos. Doutor e Mestre em Educação pela UFGD. Especialista em Educação, Licenciado em Pedagogia e Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI) da UFGD.

Mônica Aparecida Souza da Silva, Prefeitura Municipal de Ponta Porã - MS

Professora da Educação Básica da Prefeitura Municipal de Ponta Porã/MS. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI) da UFGD.

Bruno Carvalho dos Santos, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD

Estudante do Curso de Psicologia da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Bolsista de Iniciação Científica. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI) da UFGD.

Eduardo Adão Ribeiro, Faculdade Anhanguera de Dourados

Professor do Curso de Direito da Faculdade Anhanguera de Dourados. Mestre em Fronteiras e Direitos Humanos pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD). Bacharel em Direito pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS). Advogado. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEPEI) da UFGD.

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Publié-e

2020-07-03

Comment citer

Nozu, W. C. S., Silva, M. A. S. da, Santos, B. C. dos, & Ribeiro, E. A. (2020). Inclusion of Special Education students in rural schools: possibilities for collaborative work?. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e8972. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8972

Numéro

Rubrique

Dossiê temático: Formação e Trabalho Docente no Campo e Educação Especial