When pray is singing, when singing is pray: educational trajectory of a Collective of Singing and Playing in the Kilombola Rural Education

Auteurs-es

  • Valéria da Cruz Viana Labrea Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Daisy Regina de Souza Reis Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9057

Mots-clés :

rural education; quilombola education; education of ethnic-racial relations; culture.

Résumé

ABSTRACT. This article presents the description and analysis of a cartographic research for the construction of a prayer song sung in the terreiro in praise of the Orixás. The cartography (Deleuze & Guatari, 1995) is an “intervention-research” (Kastrup et al, 2015) that allowed us to collectively organize the research songbook When pray is singing, when singing is pray as a map, though partial, of cultural events taking place in the Kilombola community Morada da Paz, at the same time that it allowed us to deepen in the popular Brazilian music to get to know songs that have as their theme the praise of the Orixás. As a result of this research, in addition of a cancioneiro that was presented in different educational spaces for three years, we organized workshops with themes related to education for ethnic-racial relations, rural education and Kilombola education. We relate these contents to a proposal for education in the Kilombola field, based on the articulation of the pedagogy of the landless movement (Caldart, 2000) to the Kilombola education guidelines, education for ethnic-racial relations and enchantment pedagogy.

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Bibliographies de l'auteur-e

Valéria da Cruz Viana Labrea, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora Adjunta na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul na área de Política e Gestão da Educação no Departamento de Estudos Especializados; Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (2014), mestre em Educação e Gestão Ambiental pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília (2009), especialista em Epistemologías del Sur pela Clacso e CES/Universidade de Coimbra (2020), especialista em Gestão Cultural pela Fundação Itaú Cultural/Universidade de Girona/Espanha (2012), especialista em Educação Ambiental pelo SENAC (2007), graduada em Letras - licenciatura plena em Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2000).

Daisy Regina de Souza Reis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestra em educação no PPGEDU- FACED-UFRGS, (2017/2019), Licenciada em Dança-ESEFID-UFRGS (2013/2). Educadora social de dança no ano de (2014/2017), Brincante Dançante da cultura popular no grupo Paralelo Trinta pelo curso de extensão UFRGS (2010-2016) e Cantante da cultura popular na Educação do Campo FACED (2017-2020).

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Publié-e

2021-05-17

Comment citer

Labrea, V. da C. V., & de Souza Reis, D. R. (2021). When pray is singing, when singing is pray: educational trajectory of a Collective of Singing and Playing in the Kilombola Rural Education . Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9057. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9057