Quando rezo é canto, quando canto é rezo: trajetória educativa de um Coletivo de Cantantes e Brincantes na Educação do Campo Kilombola
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9057Palavras-chave:
rural education; quilombola education; education of ethnic-racial relations; culture.Resumo
Este artigo apresenta a descrição e análise de uma pesquisa cartográfica de construção de um cancioneiro de rezos entoados no terreiro em louvação aos Orixás. A cartografia (Deleuze & Guatari, 1995) é uma "pesquisa-intervenção" (Kastrup et al., 2015) que nos permitiu organizar coletivamente o cancioneiro da pesquisa Quando rezo é canto, quando canto é rezo como um mapa - ainda parcial - das manifestações culturais que ocorrem na Comunidade Kilombola Morada da Paz, ao mesmo tempo que nos permitiu um aprofundamento na Música Popular Brasileira para conhecer cantos que têm como tema a louvação aos Orixás. Como resultado desta pesquisa, além de um Cancioneiro que foi apresentado em diferentes espaços educativos durante três anos, organizamos oficinas com temas relacionados à Educação para as Relações Étnicos-Raciais, Educação do Campo e Educação Quilombola. Relacionamos esses conteúdos a uma proposta de Educação do Campo Kilombola, a partir da articulação da Pedagogia do Movimento Sem Terra (Caldart, 2000) às Diretrizes da Educação Quilombola, Educação para as Relações Étnicas-Raciais e Pedagogia do Encantamento.
Palavras-chave: educação do campo, educação quilombola, educação para as relações étnicas-raciais, cultura afro-brasileira, música popular brasileira.
When pray is singing, when singing is pray: educational trajectory of a Collective of Singing and Playing in the Kilombola Rural Education
ABSTRACT. This article presents the description and analysis of a cartographic research for the construction of a prayer song sung in the terreiro in praise of the Orixás. The cartography (Deleuze & Guatari, 1995) is an “intervention-research” (Kastrup et al, 2015) that allowed us to collectively organize the research songbook When pray is singing, when singing is pray as a map, though partial, of cultural events taking place in the Kilombola community Morada da Paz, at the same time that it allowed us to deepen in the popular Brazilian music to get to know songs that have as their theme the praise of the Orixás. As a result of this research, in addition of a cancioneiro that was presented in different educational spaces for three years, we organized workshops with themes related to education for ethnic-racial relations, rural education and Kilombola education. We relate these contents to a proposal for education in the Kilombola field, based on the articulation of the pedagogy of the landless movement (Caldart, 2000) to the Kilombola education guidelines, education for ethnic-racial relations and enchantment pedagogy.
Keywords: rural education, kilombola education, education for ethnic-racial relations, afro-Brazilian culture, popular Brazilian music.
Cuando rezo es cantar, cuando cantar es rezar: trayectoria educativa de un colectivo de canto y juego en la Educación Rural Kilombola
RESUMEN. Este artículo presenta la descripción y el análisis de una investigación cartográfica para la construcción de un cancionero de rezas entoadas en el terreiro en alabanza a los Orixás. La cartografía (Deleuze & Guatari, 1995) es una "investigación de intervención" (Kastrup et al, 2015) que nos permitió organizar colectivamente el cancionero de la investigación Cuando rezo es cantar, cuando cantar es rezar como un mapa - aún parcial - de las manifestaciones eventos culturales que tienen lugar en la Comunidad Kilombola Morada da Paz, al mismo tiempo que nos permitió profundizar en la Música Popular Brasileña para conocer canciones que tienen como tema el elogio de los Orixás. Como resultado de esta investigación, además de un Cancioneiro que se presentó en diferentes espacios educativos durante tres años, organizamos talleres con temas relacionados con Educación para las Relaciones Étnico-Raciales, Educación Rural y Educación Quilombola. Relacionamos estos contenidos con una propuesta de Educación en Campo Kilombola, basada en la articulación de la Pedagogía del Movimiento Sin Tierra (Caldart, 2000) a las Directrices de Educación Quilombola, Educación para las Relaciones Étnico-Raciales y Pedagogía del Encantamiento.
Palabras clave: educación rural, educación quilombola, educación para las relaciones étnico-raciales, cultura afro brasileña, música popular brasileña.
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