School attendance in multi-grade classes in the city of Buenos Aires: representation of teachers in the light of the rural education policy
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9596Mots-clés :
Rural Education; educational policies; multi-grades classesRésumé
ABSTRACT. This narrative talks about the education of the countryside (rural) and the development of the pedagogical practice in the multi-grade classes in the city of Buenos Aires / PE. The full-time teachers made a research through on visits (in loco), with the application of a semi-structured interview, an open quiz and meetings with the focus group. Analyzes issues regarding working conditions of teachers of multigraded classes from rural areas. The text presents reflections on the conditions of teaching profession through data collected by questionnaire applications and narrative interviews. Based on the research results we identified in our first category of analysis and the formative expectations resulting the continued formation, the political commitment, the pedagogical practices, social and educational, the positive feeling related to the formation that arouse changes and continuity of the formation. The practice of rural teachers are based on a different approach from the conception and founded on educational policy. The main contributions of the study relate to the "lessons" learned from these teachers know-hows as a possibility of the systematization and production of a powerful academic knowledge for the formulation and development of public policies consistent with the reality of schools in rural areas.
Téléchargements
Références
Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, LDA.
Buenos Aires. (2019). Censo Escolar, anos 2016 – 2019. Prefeitura Municipal de Buenos Aires. Secretaria de Educação.
Brasil. (2001). Parecer CNE nº. 36, de 04 de dezembro de 2001. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf
Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB nº1, de 03 de abril de 2002. Institui diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192.
Brasil. (2007). Panorama da educação do campo. Brasília, DF: MEC/INEP. Recuperado de: http://inep.gov.br/documents/186968/484154/Panorama+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+do+Campo/5b9c2ed7-208b-48ff-a803-cd3851c5c6c9?version=1.2
Brasil. (2008). Resolução CNE/CEB nº 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da educação básica do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf.
Brasil. (2012). Programa nacional de educação do campo. PRONACAMPO/MEC. Recuperado de: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/documentos/programa-nacional-de-educacao-do-campo-pronacampo.pdf/at_download/file.
Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (Org.). Educação do campo: identidades e políticas públicas (Coleção Por uma educação do Campo) (4). Brasília, DF. Recuperado de: https://seminarionacionallecampo2015.files.wordpress.com/2015/09/vol-4-educac3a7c3a3o-bc3a1sica-do-campo.pdf
Caldart, R. S. (2009). Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 7(1), 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educ.Soc., 35(129), 1165-1182. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531
Hage, S. A. M., & Reis, M. I. A. (2018). Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi)seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em Aberto, 31(101), 77-91. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i101.3537
Molina. M. C., & Jesus, S. M. S. A. (2004). (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (Coleção Por Uma Educação do Campo), (5). Recuperado de: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/livros-diversos/contribuicoes-para-a-construcao-de-um-projeto-de.pdf/at_download/file
Parente, C. M. D. (2014). Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe. Rev.bras.Estud.pedagog., 95(241), 676-694. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686
Santos, F. J. S., & Moura, T. V. (2010). Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In Rocha, M. I. A., & Hage, S. M. (Orgs.). Escola de Direito: Reinventando a escola multisseriada (pp. 443-786). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).