School attendance in multi-grade classes in the city of Buenos Aires: representation of teachers in the light of the rural education policy

Autor/innen

  • Ana Paula de Holanda Cavalcanti Universidade de Pernambuco - UPE https://orcid.org/0000-0002-5674-8435
  • Waldênia Leão de Carvalho Universidade de Pernambuco - UPE

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9596

Schlagworte:

Rural Education; educational policies; multi-grades classes

Abstract

ABSTRACT. This narrative talks about the education of the countryside (rural) and the development of the pedagogical practice in the multi-grade classes in the city of Buenos Aires / PE. The full-time teachers made a research through on visits (in loco), with the application of a semi-structured interview, an open quiz and meetings with the focus group. Analyzes issues regarding working conditions of teachers of multigraded classes from rural areas. The text presents reflections on the conditions of teaching profession through data collected by questionnaire applications and narrative interviews. Based on the research results we identified in our first category of analysis and the formative expectations resulting the continued formation, the political commitment, the pedagogical practices, social and educational, the positive feeling related to the formation that arouse changes and continuity of the formation. The practice of rural teachers are based on a different approach from the conception and founded on educational policy. The main contributions of the study relate to the "lessons" learned from these teachers know-hows as a possibility of the systematization and production of a powerful academic knowledge for the formulation and development of public policies consistent with the reality of schools in rural areas.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Ana Paula de Holanda Cavalcanti, Universidade de Pernambuco - UPE

Mestre em Educação. Especialista em gestão educacional e coordenação pedagógica. Professora da educação básica no município de Buenos Aires/PE.

Waldênia Leão de Carvalho, Universidade de Pernambuco - UPE

Mestre e Doutora em Educação. Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco. Professora do Programa de Pós-graduação em Educação. Líder do grupo de Estudos e Pesquisas em Educação de Jovens e adultos – NEPEJA. Pesquisadora e militante da Educação de Jovens e Adultos e da Educação do Campo.

Literaturhinweise

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, LDA.

Buenos Aires. (2019). Censo Escolar, anos 2016 – 2019. Prefeitura Municipal de Buenos Aires. Secretaria de Educação.

Brasil. (2001). Parecer CNE nº. 36, de 04 de dezembro de 2001. Diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf

Brasil. (2002). Resolução CNE/CEB nº1, de 03 de abril de 2002. Institui diretrizes operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800-rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192.

Brasil. (2007). Panorama da educação do campo. Brasília, DF: MEC/INEP. Recuperado de: http://inep.gov.br/documents/186968/484154/Panorama+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+do+Campo/5b9c2ed7-208b-48ff-a803-cd3851c5c6c9?version=1.2

Brasil. (2008). Resolução CNE/CEB nº 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da educação básica do campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf.

Brasil. (2012). Programa nacional de educação do campo. PRONACAMPO/MEC. Recuperado de: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/documentos/programa-nacional-de-educacao-do-campo-pronacampo.pdf/at_download/file.

Caldart, R. S. (2002). Por Uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Kolling, E. J., Cerioli, P. R., & Caldart, R. S. (Org.). Educação do campo: identidades e políticas públicas (Coleção Por uma educação do Campo) (4). Brasília, DF. Recuperado de: https://seminarionacionallecampo2015.files.wordpress.com/2015/09/vol-4-educac3a7c3a3o-bc3a1sica-do-campo.pdf

Caldart, R. S. (2009). Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, 7(1), 35-64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003

Hage, S. A. M. (2014). Transgressão do paradigma da (multi)seriação como referência para a construção da escola pública do campo. Educ.Soc., 35(129), 1165-1182. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014144531

Hage, S. A. M., & Reis, M. I. A. (2018). Tempo, espaço e conhecimento nas escolas rurais (multi)seriadas e transgressão ao modelo seriado de ensino. Em Aberto, 31(101), 77-91. https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i101.3537

Molina. M. C., & Jesus, S. M. S. A. (2004). (Orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo (Coleção Por Uma Educação do Campo), (5). Recuperado de: http://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/livros-diversos/contribuicoes-para-a-construcao-de-um-projeto-de.pdf/at_download/file

Parente, C. M. D. (2014). Perfil, concepções e práticas pedagógicas de professores que atuam em turmas multisseriadas de escolas públicas de Sergipe. Rev.bras.Estud.pedagog., 95(241), 676-694. https://doi.org/10.1590/S2176-6681/304612686

Santos, F. J. S., & Moura, T. V. (2010). Políticas educacionais, modernização pedagógica e racionalização do trabalho docente: problematizando as representações negativas sobre as classes multisseriadas. In Rocha, M. I. A., & Hage, S. M. (Orgs.). Escola de Direito: Reinventando a escola multisseriada (pp. 443-786). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Veröffentlicht

2021-01-26

Zitationsvorschlag

de Holanda Cavalcanti, A. P., & Carvalho, W. L. de . (2021). School attendance in multi-grade classes in the city of Buenos Aires: representation of teachers in the light of the rural education policy. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9596. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9596