Astronomy Education and Research/Formation with Science Teachers in Igarapé-Miri/PA, Amazon: reflections on self-formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19851

Abstract

ABSTRACT. This study aims to analyze the self-formation reflections of a teacher/trainer, developed within the scope of a research/formation process with Science teachers who teach Astronomy to 9th-grade students in Igarapé-Miri, Pará. We adopted narrative research linked to the research/formation methodology, which generated experiences and reflections on the researcher/trainer’s self-formation process, based on practices lived collectively, dialogically, and intrinsically connected to the context of Astronomy Education in the Amazon. The subjective data from this reflective movement emerged from a teaching diary produced by the teacher/trainer and were organized into two dimensions of the self-formation experience. The results from these dimensions highlighted that the routes planned for a research-formation process always require adjustments, means, and forms of adaptation, given the diversity of contexts, experiences, and formative practices. This demands that the researcher/trainer continuously reinterpret the processes of forming oneself, forming others, and self-transformation, while revealing changes that allowed reflection on practice, planning, and the ongoing professional development of Science teachers in various contexts. We conclude that reflective practice and the exchange of experiences are fundamental pillars for the self-formation process in relation to the personal and professional development of the teacher/trainer.

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Author Biographies

Gracy Pinheiro Fortes, Federal University of Para

Mestranda em Educação em Ciências pelo Programa de Programa de Pós-Graduação em Docência em Ciências e Matemática (PPGDOC) da Universidade Federal do Pará. Licenciada em Ciências Naturais pela UEPA/Igarapé-Miri - PA (2014).Sou professora de Ciências /Biologia com amor , dedicação e por escolha.Pesquisadora Narrativa , amante da Astronomia e Ensino por Investigação , apaixonada pela Formação de Professores no contexto Amazônico.

Sebastião Rodrigues-Moura, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Mestre em Docência em Educação em Ciências (UFPA). Especialista em Docência Universitária com ênfase em Educação (UEPA). Licenciado em Pedagogia (UNAMA) e em Ciências Naturais - Física (UEPA). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Tem experiência em Educação em Ciências, atuando nos seguintes temas: Ensino de Física, Educação CTS, Alfabetização Científica e Tecnológica, Fundamentos e Metodologias para o Ensino de Ciências, Pesquisa Narrativa, Análise Textual Discursiva e Formação de Professores.

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Published

2025-12-24

How to Cite

Fortes, G. P., & Rodrigues-Moura, S. (2025). Astronomy Education and Research/Formation with Science Teachers in Igarapé-Miri/PA, Amazon: reflections on self-formation. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19851. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19851

Issue

Section

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil