Bilingual Teaching of the Amazon Biome for Deaf Students in the Rural Context: A Critical-Reflective and Autobiographical Narrative of Teaching for Citizenship Education
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19943Abstract
ABSTRACT. This research aims to understand a teaching experience in bilingual education on the Amazon biome with deaf 7th-grade students from a public school located in the urban periphery of Belém (PA), considered within a rural context. We adopted a qualitative and narrative research approach, which revealed teaching experiences in bilingual education on the Amazon biome as a process for citizenship education. The results indicate that bilingual education for deaf students in the Amazonian-Pará context should encompass citizenship formation, highlighting the challenges and barriers in bilingual science education as points to be overcome to promote social inclusion. In this context, such education is strengthened by articulating school knowledge with territorial and cultural realities, contributing to the empowerment of deaf students in their communities. We conclude that the educational process still requires the development of accessible pedagogical resources, the valorization of linguistic identities, and the recognition of deaf individuals as part of broader social struggles for rights. A school that embraces diversity and acts with social commitment becomes a fundamental space for the formation of critical and engaged citizens.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (1999). Ciclos de desenvolvimento humano e formação de educadores. Educação & Sociedade, 20(68), 143–161. https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300009
Arroyo, M. G. (2000). Ofício de mestre: imagens e auto-imagens (8ª ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2006). Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In L. Soares, M. A. G. C. Giovanetti, & N. L. Gomes (Orgs.), Diálogos na educação de jovens e adultos (2ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica.
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cadernos CEDES, 27(72), 157–176. https://doi.org/10.1590/S0101-32622007000200002
Arroyo, M. G. (2011). Currículo: território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. (Orgs.). (2004). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (1997). Educação em movimento: formação de educadoras e educadores no MST. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra: escola é mais do que escola. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2004). Por uma educação do campo: Traços de uma identidade em construção. In M. G. Arroyo, R. S. Caldart, & M. Molina (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2009). Educação do campo: Notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35–64. https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000100003
Caldart, R. S., Paludo, C., & Doll, J. (Orgs.). (2006). Como se formam os sujeitos do campo? Idosos, adultos, jovens, crianças e educadores. Brasília, DF: Pronera/NEAD.
Carvalho, W. V. de, & Mertzani, M. (2022, 6 de dezembro). Princípios teóricos e metodológicos sobre a educação bilíngue para surdos do Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, 22(45). Recuperado de https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/22/45/principios-teoricos-e-metodologicos-sobre-a-educacao-bilingue-para-surdos-do-ensino-fundamental scielo.br+10educacaopublica.cecierj.edu.br+10repositorio.ufrn.br+10
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2015). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa (2ª ed. rev.; Trans. Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU). EDUFU. ISBN 978 85 7078 279 3 scilit.com+8edufu.ufu.br+8periodicos.ufv.br+8
Fernandes, S., & Moreira, L. C. M. (2014). Políticas de educação bilíngue para surdos: O contexto brasileiro. Educar em Revista (Edição Especial 2), 51–69. https://doi.org/10.1590/0104-4060.37811 revistas.fucamp.edu.br+15scielo.br+15scielo.br+15
Martins, L. B., Fortes, G. P., & Rodrigues Moura, S. (2024). Como professores de Ciências e/ou Biologia na Amazônia Paraense refletem sobre a própria prática? Caminhos da Educação Matemática em Revista, 14(2), 30–47.
Martins, L. B., & Rodrigues Moura, S. (2024). “O conhecimento deve ser acessível para todos”: Uma experiência inclusiva em educação para a astronomia. Revista Areté: Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 22(36), e24007.
Moisés, J. Á. (2005). Cidadania, confiança e instituições democráticas. Lua Nova: Revista de Cultura e Política (65), 71–94.
Santos, W. L. P. dos, & Schnetzler, R. P. (2010). Educação em Química: compromisso com a cidadania. Unijuí.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucas Barbosa Martins, Sebastião Rodrigues-Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




