Bilingual Teaching of the Amazon Biome for Deaf Students in the Rural Context: A Critical-Reflective and Autobiographical Narrative of Teaching for Citizenship Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19943

Abstract

ABSTRACT. This research aims to understand a teaching experience in bilingual education on the Amazon biome with deaf 7th-grade students from a public school located in the urban periphery of Belém (PA), considered within a rural context. We adopted a qualitative and narrative research approach, which revealed teaching experiences in bilingual education on the Amazon biome as a process for citizenship education. The results indicate that bilingual education for deaf students in the Amazonian-Pará context should encompass citizenship formation, highlighting the challenges and barriers in bilingual science education as points to be overcome to promote social inclusion. In this context, such education is strengthened by articulating school knowledge with territorial and cultural realities, contributing to the empowerment of deaf students in their communities. We conclude that the educational process still requires the development of accessible pedagogical resources, the valorization of linguistic identities, and the recognition of deaf individuals as part of broader social struggles for rights. A school that embraces diversity and acts with social commitment becomes a fundamental space for the formation of critical and engaged citizens.

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Author Biographies

Lucas Barbosa Martins, Universidade Federal do Pará

Mestrando em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas (UFPA). Especialista em Libras (UNIEPA). Licenciado em Ciências Biológicas (UFPA). Atuou como professor de Ciências na Educação Básica, lecionando para turmas de 6 ao 9 ano, no Ensino Fundamental. Tem interesse em áreas relacionadas à Educação, com ênfase em Ensino de Ciências e Ensino de Biologia, principalmente nos seguintes temas: Educação para Surdos, Educação CTS(A), Alfabetização Científica e Tecnológica, Pesquisa Narrativa, Análise Textual Discursiva e Formação de Professores.

Sebastião Rodrigues-Moura, Instituto Federal do Pará

Doutor em Educação em Ciências (REAMEC-UFMT/UFPA/UEA). Mestre em Docência em Educação em Ciências (UFPA). Especialista em Docência Universitária com ênfase em Educação (UEPA). Licenciado em Pedagogia (UNAMA) e em Ciências Naturais - Física (UEPA). Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Tem experiência em Educação em Ciências, atuando nos seguintes temas: Ensino de Física, Educação CTS, Alfabetização Científica e Tecnológica, Fundamentos e Metodologias para o Ensino de Ciências, Pesquisa Narrativa, Análise Textual Discursiva e Formação de Professores.

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Published

2025-12-24

How to Cite

Barbosa Martins, L., & Rodrigues-Moura, S. (2025). Bilingual Teaching of the Amazon Biome for Deaf Students in the Rural Context: A Critical-Reflective and Autobiographical Narrative of Teaching for Citizenship Education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19943. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19943

Issue

Section

Dossiê: Caminhos e lutas na formação de professores do Campo no Brasil