O PROCESSO DE FORMAÇÃO IDENTITÁRIA DE PROFESSORAS ENGENHEIRAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL

Authors

  • Bruna Duarte Ferreira Frohmut CENTRO PAULA SOUZA
  • Rodrigo Avella Ramirez CENTRO PAULA SOUZA

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14749

Keywords:

Identidade profissional, Investigação narrativa, Formação docente

Abstract

This study analyzes the process of identity formation of engineering teachers in professional education from the thematic analysis of the narratives obtained through semi-structured interviews conducted with female engineers who work as teachers in state technical schools in the city of São Paulo. In the article, we analyze the way these women feel and see themselves as teachers, how they see the insertion of female engineers in teaching, how they understand and face the technological axis of control and industrial processes to be predominantly male, the difficulties encountered in the exercise teaching and believe that there is a feminine way of teaching. In the analysis, it was possible to identify the three-dimensional space (interaction, time and space) of the narratives according to Clandinin and Connelly and, thus, to highlight the speeches and social practices that are included in the identity construction of the teachers, who, in a way, were responsible in to shape the ways of being and acting as women and of thinking and acting in relation to teaching.

References

ANTUNES, Maria Pinto. Histórias de vida ou método (auto) biográfico: uma experiência na formação de educadores de adultos. Revista Roteiro, Joaçaba, v.36, n.1, p. 33-54, jan./jun. 2011. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/787/pdf_116 > Acesso em: 26 out. 2019.

BARBISAN, Carla; MEIGID Maria Auxiliadora Bueno Andrade. Categorias de narrativas: principais usos em pesquisa e formação de pedagogas. Educação Temática Digital, Campinas, v.20, n.4, p979-996, out./dez. 2018.

BRAUN, V. ; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3 (2). p. 77-101, 2006.Disponível em: < http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa > Acesso em: 03 fev. 2021.

CLANDININ, D. Jean; CONNELLY, F. Michael. Pesquisa Narrativa: Experiências e história na pesquisa qualitativa. 2ª ed., edUFU. Uberlândia, 2015.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal. 2006.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso. 24. ed. São Paulo: Loyola. 2014.

FREITAS, Liliane Miranda; GHEDIN, Evandro Luiz. Narrativas de formação: origens, significados e usos na pesquisa-formação de professores. Revista Contemporânea de Educação, v.10, n.19, janeiro/junho de 2015.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação, Porto Alegre, ano 2007, n.3 (63), p. 413-438, set./dez. 2007.

LARROSA, Jorge Bondia. Tecnologias do Eu e educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2002. P. 35-86.

LOURO, Guacira Lopes. Uma leitura da história da educação sob a perspectiva do gênero. São Paulo, Nov. 1994.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, história e educação: construção e desconstrução. Educação & Realidade. 20(2) 101 – 132 jul/dez 1995.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes. 2004.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero e sexualidade: pedagogias contemporâneas. Pro-Posições, v.19, n.2 (56) – mai/ago, 2008.

LOURO, Guacira Lopes. Educação e docência: diversidade, gênero e sexualidade. Revista Brasileira de pesquisa sobre formação docente. Belo Horizonte, v.03, n.04, p.62-70, jan/jul 2011.

PÉREZ -GÓMEZ, Angel. O pensamento prático do professor – A formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, Antonio (Org). Os professores e a sua formação. Lisboa. Dom Quixote, 1992, Cap.5, p. 93-114.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; CUNHA, Renata Barrichelo. Percursos de autoria: exercícios de pesquisa. In: PRADO, G.V.T et al. (Org.) Sobre pesquisa: um exercício e alguns ensaios. Campinas: Alínea, 2007. Cap. 1, p. 15-46.

PRADO, Guilherme do Val Toledo; CUNHA, Renata Barrichelo. Percursos de autoria: exercícios de pesquisa. In: PRADO, G.V.T et al. (Org.) Sobre o (re)conhecimento da pesquisa do professor: prosa e poesia. Campinas: Alínea, 2007. Cap. 2, p. 47-70.

RAMIREZ, Rodrigo Avella. Aprendizagem da docência: a língua inglesa no ensino superior tecnológico: experiências, práticas e desafios. 2017. 215 f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2017.

SACRISTÁN, José Gimeno. Educar e conviver na cultura global. Porto Alegre, Artmed Editora, 2002.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, 1995.

SOUZA, Luciana Karine de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia. Rio de Janeiro, v.71, n.2, p. 51-67, 2006 Disponível em: <https://www.academia.edu/40195402/Pesquisa_com_an%C3%A1lise_qualitativa_de_dados_conhecendo_a_An%C3%A1lise_Tem%C3%A1tica> Acesso em: 03 fev. 2021.

Published

2022-12-30

How to Cite

FROHMUT, Bruna Duarte Ferreira; RAMIREZ, Rodrigo Avella. O PROCESSO DE FORMAÇÃO IDENTITÁRIA DE PROFESSORAS ENGENHEIRAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 169–185, 2022. DOI: 10.20873/riecim.v2i2.14749. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14749. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.