The USE OF MEMES AND MIND MAPS AND THEIR CONTRIBUTION TO THE LEARNING OF BIOLOGY IN PANDEMIC TIMES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.16761

Keywords:

Biology teaching. Memes. mind map. Pedagogical Residence.

Abstract

The pandemic has made it so that different technologies and teaching techniques are being introduced in education. This account has as its objective to recount an activity done for the Programa Residência Pedagógica (Biolog and Sciences department of Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA). The activity was executed with 2nd year High School students of a local school (São Gabriel/RS) and made use of memes and mind maps. The practice was based on the three pedagogical moments, utilizing the Google Meet platform. As a result, it was possible to obtain interesting indicators, of which the memes rendered a more meaningful learning and the mind maps characterized a potent tool for organizing the ideas and concepts learned in class.

Author Biographies

Dianifer Stefane Rocha Marques , Escola de Ensino Médio ENSIDUC

Biologist post-graduated in Neuropsychopedagogy, currently working as a regent teacher of the discipline of Sciences of the ENSIDUC High School

Julio Cesar Bresolin Marinho, Universidade Federal do Pampa - São Gabriel, BR

 Professor do Magistério Superior (Curso de Ciências Biológicas - Licenciatura)

References

AGUIAR, Felipe Rodrigues Magalhães de. Pandemia da covid-19 e demandas de atuação docente. Revista Diálogos Acadêmicos, v. 9, n. 1, 2020. ISSN 2448-1270. Disponível em: Pandemia da COVID-19 e demandas de atuação docente | Aguiar | Revista Diálogos Acadêmicos (fametro.com.br). Acesso em: 20/02/2021

ARNT, Ana de Medeiros; MATOS, Alan Henrique de Melo. Memes podem ser conteúdo? Analisando uma atividade de ensino na formação docente em Ciências Biológicas. Actas V Jornadas de Enseñanza e Investigación Educativa enel campo de lasCienciasExactas y Naturales. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación: Universidad Nacional de La Plata, 2019. Disponível em: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/. Acesso em: 20/02/2021

BUZAN, Tony; BUZAN, Barry. The Mind Map Book.2 ed., Plume, 1996.

CAVALCANTE, Bruna Luana de Lima; LIMA, Uirassú Tupinambá Silva de. Relato de experiência de uma estudante. J Nurs Health, v. 1, n. 2, p. 94-103, 2012. https://doi.org/10.47385/praxis.v12.n1sup.3513

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André. Metodologia do Ensino de Ciências. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1992.

DURÉ, Ravi Cajú; ANDRADE, Maria José Dias de; ABÍLIO, Francisco José Pegado. Ensino de Biologia e contextualização do conteúdo: quais temas o aluno de Ensino Médio relaciona com o seu conteúdo? Revista Experiências em Ensino de Ciências, V.13, No.1. 2018. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/ENSINO-DE-BIOLOGIA-E-CONTEXTUALIZA%C3%87%C3%83O-DO-CONTE%C3%9ADO%3A-Dur%C3%A9-Andrade/ee34012. Acesso em: 19/02/2021.

FABRÍCIO, Maria de Fátima Lima; JÓFILI, Zélia Maria Soares; SEMEN, Luiza Suely Martins; LEÃO, Ana Maria dos Anjos Carneiro. A compreensão das Leis de Mendel por alunos de Biologia na Educação Básica e na licenciatura. Revista Ensaio, Belo Horizonte, V. 8 nº 01, p. 83-103, 2006. ISSN 1983-2117. https://doi.org/10.1590/1983-21172006080106.

GALANTE, Carlos Eduardo da Silva. O uso de mapas conceituais e de mapas mentais como ferramentas pedagógicas no contexto educacional do Ensino Superior. Revista Eletrônica Múltiplo Saber, v. 23, p. 1-23, 2014. Disponível em: arq-idvol_28_1389979097.pdf (inesul.edu.br). Acesso em: 18/02/2021.

GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Investigação-formação-ação em ciências: um caminho para reconstruir a relação entre livro didático, o professor e o ensino. Curitiba: Prismas, 2013.Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/336312657_Investigacao-Formacao-Acao_em_Ciencias_Um_Caminho_Para_Reconstruir_a_Relacao_Entre_Livro_Didatico_o_Professor_e_o_Ensino_Research-Formation-Action_in_Science_A_Way_to_Rebuild_the_elationship_Between_D. Acesso em: 18/02/2021.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4 ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

MARQUES, António Manuel de Miranda. Utilização pedagógica de mapas mentais e de mapas conceituais. Dissertação (Expressão Gráfica, Cor e Imagem) - Universidade Aberta. Lisboa, Portugal. P.153. 2008. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/10400.2/1259. Acesso em: 17/02/2021.

SILVA, Bruna Rodrigues da; SILVA, Tiago Rodrigues da. Genética no ensino fundamental: representações didáticas na aprendizagem do mendelismo. Experiências em Ensino de Ciências, v. 15, n. 1, 2020. Disponível em: v15_n1_a2020.pdf (ufmt.br). Acesso em: 17/02/2021.

SILVA, Luciana Idalgo da et al. O uso do Facebook no contexto escolar: os gêneros meme e fotopoema para a produção textual em língua inglesa. 2016. Dissertação de Mestrado- Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2016. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/2278. Acesso em: 10/02/2021.

SNUSTAD, Peter; SIMMONS, Michael. Fundamentos da Genética. 6 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2013.

SOTERO, Elaine; COUTINHO, Brenda. Memes, tecnologias e educação: ‘conversas’ com professoras em tempos de pandemia. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 2, 2020. https://doi.org/10.12957/redoc.2020.50564

VALENTE, Geilsa Soraia Cavalcanti; MORAES, Érica Brandão de; SANCHEZ, Maritza Consuelo Ortiz; SOUZA, Deise Ferreira de; PACHECO, Marina Caroline Marques Dias. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, 2020. DOI:10.33448/rsd-v9i9.8153

WUST, Naiára Berwaldt; MEGGIOLARO, Graciela Paz; GÜLLICH, Roque Ismael da Costa. Os diários e a reflexão dos professores: investigação, formação e ação em ciências. ReBECEM, Cascavel, (PR), v. 5, n.2, p.381-401, 2021. DOI:10.33238

Published

2023-12-28

How to Cite

ROSA PIRES, Fabiele; ROCHA MARQUES , Dianifer Stefane; BRESOLIN MARINHO, Julio Cesar. The USE OF MEMES AND MIND MAPS AND THEIR CONTRIBUTION TO THE LEARNING OF BIOLOGY IN PANDEMIC TIMES. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23006 , 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.16761. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/16761. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.