THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM AND CHEMISTRY CLASSES DURING THE PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17860

Keywords:

Pedagogical Residency, Teaching Strategies, Teaching Chemistry

Abstract

The Pedagogical Residency is a program offered by CAPES, which is part of a public policy aimed at encouraging and valuing teacher education. The program aims to enhance the training of undergraduate students in teaching programs, actively exercising the relationship between theory and the professional teaching practice. Through a qualitative research methodology, such as a case study, a questionnaire was administered to the supervising teachers participating in the Pedagogical Residency, in order to understand how the state and schools provided training and support for online classes during the pandemic, as well as to investigate how Chemistry classes were conducted remotely. It was observed that the state and schools did not provide adequate support and training to teachers and students during remote classes, and the Chemistry classes had few methodological variations. In this context, students in the Chemistry Teaching program proposed activities with diverse teaching strategies, such as experiments and playful activities, to be used during online classes, aiding teachers in the complex process of teaching during the pandemic.

Author Biographies

Renato Fernandes de Souza, Instituto Federal de Goiás (IFG), Luziânia, Goiás, Brasil.

Licenciado em Química pelo Instituto Federal de Goiás (IFG), campus Luziânia. 

Diego Arantes Teixeira Pires, Instituto Federal de Goiás (IFG), Luziânia, Goiás, Brasil.

Possui graduação em Química (Bacharelado) pela Universidade de Brasília (2010), graduação em Química (Licenciatura) pela Universidade de Brasília (2010), mestrado em Química pela Universidade de Brasília (2012) e doutorado em Química pela Universidade de Brasília (2016). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás. Tem experiência na área de Experimentação no Ensino de Química, Atividades Lúdicas no Ensino de Química e Educação Química em Saúde.

References

BARBOSA, F. Alternativas Utilizando Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação para Aulas de Ciências no Contexto de Pandemia. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, p. 31–40, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11832

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução No 2 de 1 de Julho de 2015. Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: 2015.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Edital CAPES 06/2018 – Programa de Residência Pedagógica. Brasília: 2018.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Edital CAPES 01/2020 – Programa de Residência Pedagógica. Brasília: 2020.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria No 135 de 11 de Março de 2020. Dispõe sobre a regulamentação e operacionalização do disposto na Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020, que estabelece as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus (COVID-19). Brasília: 2020.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPES. Edital CAPES 24/2022 – Programa de Residência Pedagógica. Brasília: 2022.

FERREIRA, L. H.; HARTWIG, D. R.; OLIVEIRA, R. C. Ensino Experimental de Química: Uma Abordagem Investigativa Contextualizada. Química Nova na Escola, v. 32, n. 2, p. 101-106, 2010.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2017.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Casa Civil. Decreto Nº 9.653 de 19 de Abril de 2020. Dispõe sobre a decretação de situação de emergência na saúde pública do Estado de Goiás, em razão da disseminação do novo coronavírus COVID-19. Goiânia: 2020.

KASSEBOEHMER, A. C., FERREIRA, L. H. O Espaço da Prática de Ensino e do Estágio Curricular nos Cursos de Formação de Professores de Química das IES Públicas Paulistanas. Química Nova, v. 31, n. 3, p. 694-699, 2008.

LEITE, B. S. Tecnologias no Ensino de Química. 1. ed. Curitiba: Appris, 2015.

LIMA, J. O. G. Perspectivas de novas metodologias no Ensino de Química. Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 136, p. 95-101, 2012.

MENDES JÚNIOR, J. L.; FEITOSA, C.; CARVALHO, S. C. C. S. A Formação Continuada: Por que Professores da Rede Pública Não Participam de Formação Continuada? Algumas Reflexões Sobre a Práxis Docente. Itinerarius Reflectionis, v. 6, n. 2, 2011. https://doi.org/10.5216/rir.v2i9.1106.

MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H.; ROMANELLI, L. I. A proposta curricular de química do Estado de Minas Gerais: fundamentos e pressupostos. Química Nova, v. 23, n.1, p. 273-283, 2000.

OLIVEIRA, C. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em ação, v. 7, n. 1, p. 75-95, 2015.

OLIVEIRA, D. A.; PEREIRA JUNIOR, E. A. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 719-735, 2020. https://doi.org/10.22420/rde.v14i30.1212.

PAVANELO, E.; LIMA, R. Sala de Aula Invertida: a análise de uma experiência na disciplina de Cálculo I. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 31, n. 1, p. 739-759, 2017. https://doi.org/10.1590/1980-4415v31n58a11

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez. 2017.

ROCHA, L. F.; FERREIRA, O. S.; PIRES, D. A. T. Programa Residência Pedagógica: Análise a partir dos Estudantes do Curso de Licenciatura em Química. Revista KIRI-KERÊ - Pesquisa em Ensino, v. 2, p. 307-325, 2020. https://doi.org/10.47456/krkr.v2i5.32638.

SOARES, M. H. F. B. Jogos e Atividades Lúdicas no Ensino de Química: uma discussão teórica necessária para novos avanços. Revista Debates em Ensino de Química, v. 2, n. 2, p. 5-13, 2016.

TODOS PELA EDUCAÇÃO. Nota técnica: Ensino a distância na educação básica frente a pandemia da COVID-19. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf. Acesso em: 15 de julho de 2022.

Published

2023-12-29

How to Cite

SOUZA, Renato Fernandes de; PIRES, Diego Arantes Teixeira. THE PEDAGOGICAL RESIDENCY PROGRAM AND CHEMISTRY CLASSES DURING THE PANDEMIC. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23011, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.17860. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/17860. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Seção Especial - Políticas públicas e programas federais na formação inicial e continuada de professores de Ciências e Matemática: experiências, caminhos e possibilidades

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.