CHALLENGES IN USING THE INTERACTIVE TEACHING SEQUENCE BY SCIENCE TEACHERS
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17972Keywords:
Continuing science teachers' education, Teaching challenges, Virtual Interactive Didactic SequenceAbstract
TThe pandemic brought countless challenges to teachers, worsened inequalities and exposed a social and educational reality that has long been talked about. However, more than ever, the difficulties surrounding the use of strategies/tools associated with the use of computers/notebooks/smartphones by students and teachers have become evident. In this context, the present work aimed to analyze the main challenges in using the Interactive Didactic Sequence (SDI) and virtual SDI at the heart of a teachers' education process aimed at science teachers, which took place remotely, during the year 2020, in partnership with the Department of Education of the municipality of São Lourenço da Mata, a city in the metropolitan region of Recife, capital of the state of Pernambuco. Therefore, the following research problem was: What are the main challenges of using SDI and virtual SDI by science teachers? This work has a qualitative approach, of the action research type and was developed with seventeen science teachers in the teachers' education process that had eight meetings, lasting one hour each. Data were collected through a questionnaire built on Google Forms. Among the challenges identified, the lack of pedagogical support, the need to carry out planning and encourage dialogue stand out.
References
ANDRÉ, M. E.; PASSOS, L. F. Avaliação escolar: desafios e perspectivas. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001. p. 177-195.
ARAUJO, M. L. A dialogicidade na formação continuada de professores de Ciências: (re)desenhando cenários com Paulo Freire. In: OLIVEIRA, M. M. (org.). Formação continuada de professores: dialogando com Paulo Freire [recurso eletrônico]. Recife: Edupe, 2021. Cap. 11. p. 250-263.
BARBOSA, F. Alternativas Utilizando Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação para aulas de ciências no contexto da pandemia. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 31-40, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11832
BARBOSA, J. J. et al. A formação continuada de professores de Ciências em São Lourenço da Mata durante o período pandêmico. Campina Grande: Realize Eventos Científicos & Editora, 2022. (E-book VII CONEDU). doi: https://doi.org/10.46943/VII.CONEDU.2021.01.018.
BARBOSA, J. J.; SILVA, C. M.; OLIVEIRA, M. M. A Sequência Didática Interativa
virtu@l como alternativa dialógica para a pesquisa em tempos de isolamento físico.
Anais... Educon 2020, São Cristóvão/SE, v. 14, n. 8, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/13730/18/17. Acesso em: 14 nov. 2023.
BARRETO, Edna Silva; CAVALCANTI, Glória Maria Duarte; OLIVEIRA, Maria Marly. Experiência com sequência didática interativa (SDI) com os estudantes do curso de licenciatura em Pedagogia da UAG/UFRPE. In: OLIVEIRA, Maria Marly (org.). Dialogidade e Complexidade no processo de análise hermenêutico-dialética. Recife: Edupe, 2020. Cap. 6. p. 105-122. ISBN: 978-65-86413-07-6.
BORTOLLI, Morgana Clara Rosa; VOLSI, Maria Eunice França. Equipe multiprofissional no ambiente escolar: perspectivas e contribuições para o desenvolvimento dos alunos. Os desafios da escola pública paranaense na perspec.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Brasília, 2020. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/prt/portaria%20n%C2%BA%20343-20-mec.htm#:~:text=PORTARIA%20N%C2%BA%20343%2C%20DE%2017,Novo%20Coronav%C3%ADrus%20%2D%20COVID%2D19. Acesso em: 30 nov. 2023.
CAETANO, M.; SILVA JÚNIOR, P. M.; TEIXEIRA, T. M. Educação em tempos de pandemia: reflexões sobre políticas de educação na cidade do Rio de Janeiro. Educação e Democracia em Tempos de Pandemia. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, n. esp., p. 116-138, jun.-out. 2020. https://doi.org/10.12957/riae.2020.52036
DIAS, É.; RAMOS, M. N. A Educação e os impactos da Covid-19 nas aprendizagens escolares. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 30, n. 117, p. 859-870, out. 2022. https://doi.org/10.1590/S0104-40362022004000001
DINIZ, M. L. Cursos de formação, ensino remoto e o contexto da pandemia de Covid-19 no Brasil. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 69-81, 2021. https://doi.org/10.20873/riecim.v1i1.11713
FONTANA, F.; ROSA, M. P. Observação, questionário, entrevista e grupo focal. In: MAGALHÃES JÚNIOR, C. A.; BATISTA, M. l. (org.). Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. Maringá: Massoni Gráfica e Editora, 2021. p. 220-252.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HENRIQUE, A. L. O paradigma do silêncio ou racionalização como absoluto. Holos, [S.l.], v. 3, n. 21, p. 57-65, dez. 2005. https://doi.org/10.15628/holos.2005.81
JANONE, L. Pesquisa: 93% das escolas públicas sofrem com falta de tecnologia na pandemia. CNN BRASIL, Rio de Janeiro, 26 nov. 2021. Disponível em: https://www.cnnbrasil.com.br/nacional/pesquisa-93-das-escolas-publicas-sofreram-com-falta-de-tecnologia-na-pandemia/. Acesso em: 30 out. 2023.
JÓFILI, Z. M.; OLIVEIRA, G. F.; SOBRAL, A. C. A escuta e a autonomia docente na formação continuada de professores. In: OLIVEIRA, M. M. (org.) Formação continuada de professores: dialogando com Paulo Freire. Recife: Edupe, 2021. 150-173 p.
LAVOR, O. P.; OLIVEIRA, E. A. Sequência didática interativa na discussão do conceito de energia. REAMEC–Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, 2022. https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.13122
MACEDO, R. S.; GALEFFI, D.; PIMENTEL, A. Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências. 2009.
MARQUES, R. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da Covid-19. Rev. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 7. p. 31-46, 2020. https://doi.org/10.5281/zenodo.3895106.
MINAYO, M. C. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: HUCITEC-BRASCO, 2004.
NOVA, J. S.; FIRME, R. N. Analisando a sequência didática interativa no processo de construção/reconstrução de concepções de licenciandos em Química sobre a natureza da Ciência. Dialogia, n. 41, p. 20487, 2022. https://doi.org/10.5585/41.2022.20487.
OLIVEIRA, M. M. Sequência Didática Interativa no processo de formação de Ciências. Petrópolis: Vozes, 2013.
OLIVEIRA, M. M. Dialogicidade e complexidade no processo de Análise Hermenêutica Dialética Interativa. Recife: UPE, 2020.
ROSA, Giana Raquel; VASCONCELOS, Maria de Lourdes Costa; FERREIRA, Tereza Evâny de Lima Renôr. Abordagem da Sequência Didática Interativa a partir de mapas conceituais In: OLIVEIRA, Maria Marly (org.). Dialogidade e Complexidade no processo de análise hermenêutico-dialética. Recife: Edupe, 2020. Cap. 15. p. 303-321.
SILVA, Cristiane Martins da; AQUINO, Rafael Santos de; CARNEIRO - LEÃO, Ana Maria. O potencial da Sequência Didática Interativa para construção do conceito de modelos. In: OLIVEIRA, Maria Marly (org.). Dialogidade e Complexidade no processo de análise hermenêutico-dialética. Recife: Edupe, 2020. Cap. 12. p. 238-260. ISBN: 978-65-86413-07-6.
SILVA, C. M. Sequência Didática Interativa do presencial ao virtual: um olhar sobre Educação Ambiental no processo de formação inicial de licenciandos em Ciências Biológicas. 2021. 171 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Programa de pós-graduação em Ensino de Ciências, Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2021.
SOUZA, Marcelo Nogueira;GUIMARÃES, Lislaine Mara da Silva. Vulnerabilidade social e exclusão digital em tempos de pandemia: uma análise da desigualdade de acesso à internet na periferia de Curitiba. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 6, n. 4, p. 279-296, 2020. https://doi.org/10.12957/riae.2020.51097
WORLD HEALTH ORGANIZATION. WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing – 5 May 2023. Geneva: World Health Organization, 2023. Disponível em: https://www.who.int/news-room/speeches/item/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-5-may-2023. Acesso em: 30 out. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 João Justino Barbosa, Andressa Rodrigues dos Santos, Monica Lopes Folena Araújo, Maria Marly de Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.