Pedagogical chicken: a space for scientific literacy in the science club

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11573

Schlagworte:

Scientific Literacy; Meaningful Learning; Country Science and Education Club.

Abstract

ABSTRACT. This article aimed to verify if the activities developed in the Science Club based on the reality of the students contributed to a significant learning of the students of the 3rd, 4th and 5th years of a school in the countryside. In order to carry out this research, eight activities were carried out in two months, which involved the construction of a chicken coop, the evolution of the land and a study on the hens. To collect the data, a book with the studied contents was built. In the analysis of the data it was used the Discursive Textual Analysis where it was concluded that the Science Education in the school of/in the countryside, starting from the reality of the students through the Science Club, potentiated a significant learning.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Sabrina Silveira da Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora da Prefeitura Nova Santa Rita, desde 2003, de séries iniciais e finais. Possui graduação em Educação Física pela Unisinos (2005). Pós Graduação em Atividade Física Adaptada e Saúde, pela Gama Filho. Mestra do curso do Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, com orientação do Professor Dr. José Vicente Lima Robaina.

Andressa Luana Moreira Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora da Prefeitura Nova Santa Rita, desde 2012 das series inicias. Possui graduação em Pedagogia pela Uni La Salle(2016). Pós Graduação em Supervisão Escolar, pela Uniasselvi. Mestranda do curso do Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, com orientação do Professor Dr. José Vicente Lima Robaina.

José Vicente Lima Robaina , Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Pós Doutor em Educação e Educação do Campo - UFRGS (2017), Doutor em Educação, UNISINOS (2007), Mestre em Educação, UFRGS (1996), Professor Adjunto do Campus Porto Alegre, Departamento de Ensino e Currículo (DEC), da Faculdade de Educação (FACED), do curso de Educação do Campo: Licenciatura em Ciências da Natureza, UFRGS. Professor do PPG Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, UFRGS.

Literaturhinweise

Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2004). Por uma Educação do Campo. Vozes.

Arroyo, M. G. (2013). Currículo, território em disputa. Vozes.

Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1980). Psicologia educacional. Interamericana.

Caldart, R. S. (Org.). (2002). Educação do campo: identidade e políticas públicas. Articulação Nacional Por uma Educação do Campo.

Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22), 89-100. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Chassot, A. (2006). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Unijuí.

Chassot, A. (2014). Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Unijuí.

Costa, A. (1988). Clubes de Ciências “Pequeno Príncipe” - uma realidade na área rural. Revista do PROCIRS, (1), 38.

Delizoicov, D., & Angotti, J. A. (2000). Metodologia do Ensino de Ciências. Cortez.

Demo, P. (2007). Pobreza Política – A pobreza mais intensa da pobreza brasileira. Autores Associados.

Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos. (2013). http://portal.mec.gov.br/docman/julho-2013-pdf/13677-diretrizes-educacao-basica-2013-pdf/file.

Fazenda, I. C. A., Tavares, D. E., & Godoy, H. P. (2015). Interdisciplinaridade na pesquisa científica. Papirus.

Freire, P. (2013). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.

Gomes, C. M. B. (1988). Aspectos Psíquicos e Políticos do Ensino no Clube de Ciências. Revista do PROCIRS, 1(1), Porto Alegre: FDRH, 30-33.

Jesus S. M. S. A. (2004). Questões paradigmáticas na construção de um projeto político da Educação do Campo. In Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. (Orgs.). Por uma Educação do Campo: Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (pp. 53-89). Articulação Nacional “Por Uma Educação do Campo”.

Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. Atlas.

Lei de Diretrizes e Bases 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1- pl.html

Lorenzetti, L., & Delizoicov, D. (2001). Alfabetização científica no contexto das séries iniciais. Revista Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, 3(1), 37-50. https://doi.org/10.1590/1983-21172001030104

Lopes, W. Z. (2020). Alfabetização Científica com enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade e o Ensino de Ciências nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental: importância, concepções de professores e repercussões de ações formativas nas práticas docentes (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Mancuso, R., Lima, V. M. R., & Bandeira, V. A. (1996). Clubes de Ciências: criação, funcionamento, dinamização. SE/CECIRS.

Moraes, R., & Galiazzi, M. C. (2011). Análise textual discursiva. Unijuí.

Moreira, M. A. (2003). Linguagem e aprendizagem significativa. In Atas do IV Encontro Internacional sobre Aprendizagem Significativa. Universidade Federal de Alagoas.

Robaina, J. V. (2016). Projeto de Extensão: Clubes de Ciências do Campo. UFRGS.

Veröffentlicht

2021-08-24

Zitationsvorschlag

Silveira da Rosa, S., Moreira Rodrigues, A. L. ., & Lima Robaina , J. V. (2021). Pedagogical chicken: a space for scientific literacy in the science club. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11573. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11573