Countryside Education and Psychology: possibilities and limitations of dialogs engaged in the fight for rights

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11863

Abstract

ABSTRACT. Psychology, as a science, is linked to each time/place where it produces and reproduces its theoretical and practical references. In that sense, it can be said that its presence in the discussion about providing schools to peasant populations carries the marks of the dispute between the projects of school, countryside and society in each period of history. This article is an effort to identify and discuss the academic productions that articulate Psychology with Countryside Education and Rural Education. For the development of the research, references were sought in papers from the SciELO platform and the database of CAPES' dissertations and theses. During the stage of systematization and analysis of the material, it can be observed that, among other results obtained, Psychologists have been concerned with adapting and/or recreating theories to interact with educational issues in the countryside, and that, these days, peasant individuals have taken over the authorship of the research produced, playing a leading role in the production of knowledge about their lives. As a conclusion, the data obtained seem to point to the presence of the interaction with theoretical frameworks considered as critical in Psychology, as well as the emergence of new theoretical possibilities such as the formulation of the perspective of Social Representations in Motion.

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Autor/innen-Biografien

Maria Isabel Antunes-Rocha, Universidade Federal de Minas Gerais - UFMG

Graduação em Psicologia. Mestrado em Psicologia Social. Doutorado em Educação.  Pós-doutorado em Educação do Campo e Psicologia da Educação. Professora Titular da Faculdade de Educação/Universidade Federal de Minas Gerais. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa, extensão e produção acadêmica com ênfase na formação  e prática docente articulando os campos teóricos da Educação do Campo e da Psicologia Social.

Marcelo Loures dos Santos, Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP

Graduação em Psicologia; Mestrado em Psicologia Social; Doutorado em Psicologia; Pós-doutorado em Psicologia. Professor Associado do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Ouro Preto. Desenvolve atividades de ensino, pesquisa e extensão voltadas para a formação de profissionais de educação, tendo como principais referenciais teórico-metodológicos a Educação do Campo, a educação popular e a Metodologia das Produções Narrativas.

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Veröffentlicht

2021-07-12

Zitationsvorschlag

Antunes-Rocha, M. I., & dos Santos, M. L. (2021). Countryside Education and Psychology: possibilities and limitations of dialogs engaged in the fight for rights. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e11863. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11863

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Rubrik

Dossiê Temático: Educación en contextos rurales y la Psicología Rural