Countryside Education and Psychology: possibilities and limitations of dialogs engaged in the fight for rights
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e11863Résumé
ABSTRACT. Psychology, as a science, is linked to each time/place where it produces and reproduces its theoretical and practical references. In that sense, it can be said that its presence in the discussion about providing schools to peasant populations carries the marks of the dispute between the projects of school, countryside and society in each period of history. This article is an effort to identify and discuss the academic productions that articulate Psychology with Countryside Education and Rural Education. For the development of the research, references were sought in papers from the SciELO platform and the database of CAPES' dissertations and theses. During the stage of systematization and analysis of the material, it can be observed that, among other results obtained, Psychologists have been concerned with adapting and/or recreating theories to interact with educational issues in the countryside, and that, these days, peasant individuals have taken over the authorship of the research produced, playing a leading role in the production of knowledge about their lives. As a conclusion, the data obtained seem to point to the presence of the interaction with theoretical frameworks considered as critical in Psychology, as well as the emergence of new theoretical possibilities such as the formulation of the perspective of Social Representations in Motion.
Téléchargements
Références
Amorim-Silva, K. (2016). Educar em prisões: um estudo na perspectiva das representações sociais (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de http://hdl.handle.net/1843/BUBD-A9WHRQ
Antipoff, H. (1992). Educação rural. In Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff. Coletânea das obras escritas de Helena Antipoff (v. 4). Belo Horizonte: Imprensa Oficial.
Antunes-Rocha, M. I. (2012). Da cor da terra: representações sociais de professores sobre os alunos no contexto da luta pela terra. Belo Horizonte: Editora UFMG. https://doi.org/10.7476/9788542303193
Antunes-Rocha, M. I., & Ribeiro, L. P. (Orgs.). (2018). Representações sociais em movimento: pesquisas em contextos educativos geradores de mudança. Curitiba: Appris Editora.
Aquino, L. V. (2013). Representações sociais de educandas e educandos do curso de Licenciatura em Educação do Campo sobre a leitura de textos acadêmicos (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-9F5FLG/1/disserta__o_revisada__para_entrega.pdf
Augusto, R. C., & Rocha, M. I. A. (1994). O significado da experiência do ISER no contexto da educação rural no Brasil. Boletim do Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff, 14(12), 27-33.
Begnami, J. B. (2019). Formação por Alternância na Licenciatura em Educação do Campo: possibilidades e limites do diálogo com a Pedagogia da Alternância (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/32692/1/Tese_Jo%C3%A3o_B_Begnami_FINAL.pdf
Benfica, W. A. (2017). A escrita de educandos(as) em formação para atuação nas escolas do campo na perspectiva das representações sociais (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUBD-AP9NQF/1/tese_final_welessandra_biblioteca_fae_pdf.pdf
Bezerra, D. R. S., & Silva, A. P. S. (2018), Educação do Campo: apropriação pelas professoras de uma escola de assentamento. Psicologia Escolar e Educacional, 22(3), 467-475. https://doi.org/10.1590/2175-35392018032108
Bock, A. M. B., Furtado, O., & Teixeira, M. L. T. (2002). A psicologia ou as psicologias. In Bock, A. M. B., Furtado, O., & Teixeira, M. L. T. (Orgs.). Psicologias: uma introdução ao estudo de psicologia (pp. 15-32). São Paulo: Saraiva.
Campos, R. H. F. (2012). Psicologia social comunitária: da solidariedade à autonomia (17a ed.). Petrópolis: Editora Vozes.
Campos, R. H. F. (2018). O acervo Helena Antipoff como laboratório de pesquisa sobre a história das Ciências da Educação. Educar em Revista, 34(71), 83-101. https://doi.org/10.1590/0104-4060.62648
Carvalho, C. A. S. (2015). Práticas artísticas dos estudantes do curso de Licenciatura em Educação do Campo: um estudo na perspectiva das representações sociais (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Decreto-Lei nº 8.529. (1946, 2 de janeiro). Estabelece as diretrizes para a Lei Orgânica do Ensino Primário. Recuperado de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8529-2-janeiro-1946-458442-publicacaooriginal-1
Dias, G. L., Dias, A. C., & Chamon, E. M. Q. O. (2017). Representações sociais da docência e a escolha da profissão: um estudo com licenciandos de Santarém/PA. Revista Educação & Cultura Contemporânea, 14(37), 184-212. https://doi.org/10.5935/2238-1279.20170046
Dimenstein, M., Leite, J., Macedo, J. P., & Dantas, C. (Orgs.). (2016). Condições de vida e saúde mental em contextos rurais. São Paulo: Intermeios.
Jodelet, D. (2018). Représentations en mouvement. In Antunes-Rocha, M. I., & Ribeiro, L. P. (Orgs.). Representações sociais em movimento: pesquisas em contextos educativos geradores de mudança (pp. 206-209). Curitiba: Editora Appris.
Kolling, E. J., Nery F. S. C., & Molina, M. C. (Orgs.). (1999). Por uma educação básica do campo. São Paulo: Perez. (Coleção por uma Educação Básica do Campo, 1).
Leite, J. F., & Dimenstein, M. (Orgs.). (2013). Psicologia e contextos rurais. Natal: EDUFRN.
Lourenço, M. B. Filho (1953) Preparação de pessoal docente para escolas primárias rurais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 20(52), 61-104.
Molina, M. C., & Hage, S. M. (2015). Política de formação de educadores do campo no contexto da expansão da educação superior. Revista Educação em Questão, 51(37), 121-146. https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v51n37ID7174
Molina, M. C., & Martins, M. F. A. (Orgs.). (2019). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da Licenciatura em Educação do Campo no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica.
Molina, M. C., Antunes-Rocha, M. I., & Martins, M. F. A. (2019). A produção do conhecimento na Licenciatura em Educação do Campo: desafios e possibilidades para o fortalecimento da Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação, 24, e240051. https://doi.org/10.1590/s1413-24782019240051
Moscovici, S. (1978). A representação social da psicanálise. Tradução de Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Zahar.
Paraíso, M. A. (1996). Lutas entre culturas no currículo em ação da formação docente. Educação & Realidade, 21(1), 137-157. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71650/40640
Ribeiro, L. P. (2013). Espaços rurais e promoção de saúde: um estudo sobre as representações sociais sobre saúde e adoecimento para trabalhadores rurais participantes da agricultura familiar (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Ribeiro, L. P. (2017). O campo, a violência e a Educação do Campo: representações sociais de educandos do curso de licenciatura em Educação do Campo sobre a violência. Rio de Janeiro: Gramma.
Rocha, M. I. A. (1995). Representações sociais de professoras sobre a relação professor-aluno em sala de aula (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Rocha, M. I. A., & Soares, M. R. (2002). Escola e migração: o que dizem os professores? Revista de Ciências Humanas, 1(6), 343-352. https://doi.org/10.5007/%25x
Sganderla, A. P., & Carvalho, D. C. (2008). Lourenço Filho: um pioneiro da relação entre psicologia e educação no Brasil. Revista Psicologia da Educação, (26), 173-190. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-69752008000100010&lng=pt&tlng=pt
Ximenes, V. M., & Moura Jr., J. F. (2013). Psicologia comunitária e comunidades rurais do Ceará: caminhos, práticas e vivências em extensão universitária. In Leite, J. F., & Dimenstein, M. (Orgs.). Psicologia e Contextos Rurais (pp. 453-476). Natal: EDUFRN.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).