The self, the other and the identity(ies): identity representations before the character Chico Bento and implications for Rural Education
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12289Abstract
ABSTRACT. The present study reflects about the concept of identity and the identity perception of subjects in the field, based on a study carried out after carrying out a pedagogical activity with students from a school located in the field. To this end, the writing is anchored in a theoretical contribution referring to the field of Sociology to deal with identity (Stuart Hall, 2005, 2006); Zygmunt Bauman (1999, 2003, 2005) and Roger Chartier (1991) and Education to encompass Rural Education (Miguel Arroyo, 1999, 2011); Roseli Caldart (2011) and Ângela Pires (2012)). Under the aegis of the discourse analysis based on Eni Orlandi (2013), the data revealed that the participating subjects find it difficult to perceive themselves similar to the characteristics presented by the character of the field - Chico Bento – in the cartoons and feel comfortable approaching them the image of the city subject – Zeca, cousin of Chico Bento who lives in the urban area. The speeches also demonstrated the existence of the Translation phenomenon present in the speeches and representations of the subjects, which is legitimized by the invisible curriculum of the modi vivendi and operandi of the living in the countryside who, through the elements present in daily life and in school culture, have the feeling of belonging undermined as the valorization of the modi vivendi and operandi of the urban space surpasses the rural space.
Downloads
Literaturhinweise
Adorno, T., & Horkheimer, M. (1985). A Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Amorim, A. F. C., & Sousa, R. A. D. (2019). A Base Nacional Comum Curricular e a educação no/do campo. Cadernos da Fucamp, 18(32), 129-143. Recuperado de https://www.fucamp.edu.br/editora/index.php/cadernos/article/view/1694/1117#
Anderson, B. (2008). Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras.
Arroyo, M. G. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. In Arroyo, M. G. & Fernandes, B. M. (Orgs.). A educação básica e o movimento social do campo (pp. 10-38). Brasília: Articulação nacional por uma educação básica no campo.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (2011). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes.
Ávila, L. A. (2009). O Eu é plural: Grupos: a perspectiva psicanalítica. Revista Vínculo, 1(6), 39-52. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/1394/139412684005/.
Bauman, Z. (1999). Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar.
Bauman, Z. (2003). Comunidade: a busca por segurança no mundo atual. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar.
Bauman, Z. (2005). Identidade: Entrevista a Benedito Vecchi. Rio de Janeiro: Editora Jorge Zahar.
Bhabha, H. K. (2010). O local da cultura. Belo Horizonte: UFMG.
Borges, K. P. (2020). “Eu vejo o futuro repetir o passado”: BNCC, Neoliberalismo e retorno aos 1990. Revista Pedagógica, 22, 01-24. https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5676
Bourdieu, P. (2012). O espaço dos pontos de vista. In Bourdieu, P. (Org.). A miséria do mundo (pp. 11-13). Petrópolis: Vozes.
Brandão, C. R. (2005). As flores de abril: movimentos sociais e educação ambiental. Campinas: Autores Associados.
Buczenko, G. L. (2018). Educação ambiental e educação do campo: caminhos em comum. Curitiba: Appris.
Caldart, R. S. N. (2011). Identidade e políticas públicas. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 87-132). Petrópolis: Vozes.
Castells, M. (1999). O poder da identidade: Volume II. São Paulo: Paz e Terra.
Chartier, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 5(11), 173-191. https://doi.org/10.1590/S0103-40141991000100010
Clastres, P. (2004). Arqueologia da violência: pesquisas de antropologia política. São Paulo: Editora Cosac & Naify.
Cunha, J. S. (2014). O agronegócio do milho transgênico e a falácia da modernidade no campo sergipano. In Anais do VII Congresso Brasileiro de Geógrafos, 01-11. Recuperado de http://www.cbg2014.agb.org.br/resources/anais/1/1404157254_ARQUIVO_artcompleto.pdf.
Freire, P. (1980). Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2005). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freud, S. (2014). Psicologia das Massas e Análise do Eu. Sigmund Freud: obras completas. São Paulo: Companhia das Letras.
Hall, S. (2005). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A.
Hall, S. (2006). Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG.
Hannerz, U. (1997). Fluxos, fronteiras, híbridos: palavras-chave da antropologia transnacional. Revista Mana, 3(1), 7-39. https://doi.org/10.1590/S0104-93131997000100001
IBGE. (2021). Simão Dias. Brasil: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/se/simao-dias.html
Lamosa, R. A. C. (2016). Educação e agronegócio: a nova ofensiva do capital nas escolas públicas. Curitiba: Appris.
Modesto, M. A. (2019). Pela estrada se vai com anseios no peito e pés no chão: Por entre quereres e fazeres da (trans)formação ambiental na educação do campo (Tese de Doutorado) Universidade Federal de Sergipe, Aracaju. Recuperado de https://ri.ufs.br/jspui/handle/riufs/11845
Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Revista Projeto História, 10, 07-28.
Orlandi, E. P. (2013). Análise do Discurso: princípios e procedimentos. São Paulo: Pontes Editores.
Pires, A. M. (2012). Educação do campo como direito humano. São Paulo: Cortez.
Prata, D. A. T. (2013). Determinantes da expansão da produção do milho em Sergipe (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Sergipe, Aracaju. Recuperado de https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/4492/1/DIEGO_ASCENDINO_TOURINHO_PRATA.pdf.
Prebisch, R. (2011). O desenvolvimento econômico da América Latina e alguns de seus principais problemas. In Prebisch, R. (Org.). O Manifesto latino-americano e outros ensaios (pp. 95-151). Rio de Janeiro: Contraponto.
Sartre, J. P. (2003). O ser e o nada: Ensaio de Ontologia Fenomenológica. Petrópolis: Editora Vozes.
Williams, R. (2011). O campo e a cidade: na história e na literatura. São Paulo: Companhia das Letras.
Woodward, K. (2014). Identidade e diferença: uma introdução teórica conceitual. In Silva, T. T., Hall, S., & Woodward, K. Identidade e diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais (pp. 7-72). Petrópolis: Vozes.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).