Rural Education in Ceará: an analysis of the Political Pedagogical Project of the Field School Daughter of the Fight Patativa do Assaré in Canindé
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12824Schlagworte:
rural education, political pedagogical project, country school, Ceará.Abstract
ABSTRACT. This article aims to understand, through the analysis of the Political Pedagogical Project (PPP) of the Field School Daughter of Luta Patativa do Assaré, the theoretical-methodological assumptions and the basic guiding categories of Rural Education in Ceará: work as a principle education, polytechnic education and omnilateral education. It is understood that Rural Education is constituted as a category that opposes the type of school education that reproduces the contradictory social relations of the capitalist mode of production. In view of this, the rural school, in order to oppose alienated social relations, may be based on a PPP that proposes to contribute to the integral formation of the individuals that make up the space of the Brazilian countryside. To carry out this work, we resorted to the contributions of authors who are references in Rural Education, including: Frigotto (2012), Caldart (2012) and Ribeiro (2012). In view of the analysis of the PPP, we conclude that the presuppositions present in the analyzed document are aimed at an education that seeks the emancipation of rural subjects, based on an appreciation of social movements, social struggles, historically produced knowledge and a training that encompasses a broad and critical conception of lived reality.
Downloads
Literaturhinweise
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Caldart, R. S. (2004). Elementos Para Construção Do Projeto Político E Pedagógico Da Educação Do Campo. In Molina, M. C., & De Jesus, S. M. S. A. (Orgs.). Contribuições para um projeto de Educação do Campo (pp. 10-31). Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação do Campo.
Caldart, S. R (Org.). (2012). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão popular.
Número de agrotóxicos registrados em 2020 é o mais alto da série histórica; maioria é genérico, diz governo: foram liberados 493 pesticidas no ano, 4% mais do que o de 2019. (2021, 14 de janeiro). Portal G1 de notícias, p. 1-26. Recuperado de: https://g1.globo.com/economia/agronegocios/noticia/2021/01/14/numero-de-agrotoxicos-registrados-em-2020-e-o-mais-alto-da-serie-historica-maioria-e-produto-generico.ghtml.
Gramsci, A. (1978). Concepção dialética da história. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (2020, 1 de julho). Cidades e Estados: Canindé. Recuperado de: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ce/caninde.html.
Frigotto, G. (2012). Educação politécnica. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 274-280). Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão popular.
Frigotto, G. (2012a). Educação omnilateral. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 267-274). Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão popular.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. A. (2003). Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas.
Manacorda, M. A. (2010). Marx e a Pedagogia Moderna. 2. ed. Rev. Campinas: Alínea.
Marx, K. (2011). O capital: crítica da economia política. [S. L.]: Editora Boitempo.
Nascimento, M. N., Matias, M. R. S, & Teixeira, O. B. (2020). PPP's das Escolas do Campo: um olhar sobre seus fundamentos e percursos metodológicos. In Costa, F. J. F., Pereira, K. R. C., & De Paula, A. S. N. (Orgs.). Escolas de ensino médio do campo no Ceará (pp. 45-60). Curitiba, PR: Editora CRV.
Oliveira, T. M. L., & Campos M. (2012). Educação Básica do Campo. In Caldart, R. S. (Org.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 239-246). Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão popular.
Projeto Político Pedagógico da Escola do Campo Filha Da Luta Patativa do Assaré - PPP. (2017). Canindé, CE.
Pistrak, M. M. (2000). Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo, SP: Expressão Popular.
Prado, A. A. (1995). Ruralismo Pedagógico no Brasil do Estado Novo. Estudo Sociedade e Agricultura, 1(4), 5- 27.
Resolução n. 2. (2008, 28 de abril). Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In Caldart, R. S. et al (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 293-298). Rio de Janeiro, RJ/São Paulo, SP: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Expressão popular.
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.
Victor, G. C., Lopes, M. M. C., & Lima, M. A. (2020) Dados da Educação do Campo no Ceará. In Costa, F. J. F., Pereira, K. R. C., & De Paula, A. S. N. (Orgs.). Escolas de ensino médio do campo no Ceará (pp. 37-44). Curitiba, PR: Editora CRV.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).