Rural Education in Ceará: an analysis of the Political Pedagogical Project of the Field School Daughter of the Fight Patativa do Assaré in Canindé

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12824

Mots-clés :

rural education, political pedagogical project, country school, Ceará.

Résumé

ABSTRACT. This article aims to understand, through the analysis of the Political Pedagogical Project (PPP) of the Field School Daughter of Luta Patativa do Assaré, the theoretical-methodological assumptions and the basic guiding categories of Rural Education in Ceará: work as a principle education, polytechnic education and omnilateral education. It is understood that Rural Education is constituted as a category that opposes the type of school education that reproduces the contradictory social relations of the capitalist mode of production. In view of this, the rural school, in order to oppose alienated social relations, may be based on a PPP that proposes to contribute to the integral formation of the individuals that make up the space of the Brazilian countryside. To carry out this work, we resorted to the contributions of authors who are references in Rural Education, including: Frigotto (2012), Caldart (2012) and Ribeiro (2012). In view of the analysis of the PPP, we conclude that the presuppositions present in the analyzed document are aimed at an education that seeks the emancipation of rural subjects, based on an appreciation of social movements, social struggles, historically produced knowledge and a training that encompasses a broad and critical conception of lived reality.

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Bibliographies de l'auteur-e

Aline Laureano Machado, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira PPGE-UECE, membra do grupo de pesquisa ontologia do ser social, história, educação e emancipação humana.

Milena Aires de Ávila, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Estudante do Mestrado Acadêmico em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Membro do Grupo de Estudos Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE/UECE/IMO).

Maria Aires de Lima, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Mestra em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Doutoranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE, bolsista Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES - Demanda Social). Membro do Grupo de Estudos Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE/UECE/IMO).

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Graduado em Direito pela Universidade Federal do Ceará (1996), Mestre Em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2000) e Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2007). Pós-Doutor em Filosofia Política na Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor adjunto da Faculdade de Educação de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará - FACEDI/UECE, professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará - PPGE/UECE e Líder do Grupo de Pesquisa Ontologia do Ser Social, História, Educação e Emancipação Humana (GPOSSHE).

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Publié-e

2022-07-06

Comment citer

Machado, A. L., Ávila, M. A. de, Aires de Lima, M., & Costa, F. J. F. (2022). Rural Education in Ceará: an analysis of the Political Pedagogical Project of the Field School Daughter of the Fight Patativa do Assaré in Canindé. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12824. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12824