Conceptions of Rural Education: a systematic literature review

Autor/innen

  • Cleonice Matos Amaral Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Kergilêda Ambrósio de Oliveira Mateus Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12925

Schlagworte:

countryside education, conceptions, country school.

Abstract

ABSTRACT. This study aims to analyze the concepts of rural education present in scientific articles published in Scielo database and in Revista Brasileira de Educação do Campo, from 2016 to 2021. Therefore, we have used a systematic literature review in a qualitative meta-analysis typology and, based on the review protocol, we have performed searches with the descriptors "rural education", "conception" and "rural school". After mapping the productions, reading the titles, keywords and abstracts, applying the inclusion and exclusion criteria, thirteen (13) works were selected and analyzed in that study to answer the question: what are the conceptions of rural education present in scientific articles published in Scielo database and in Revista Brasileira de Educação do Campo – Brazilian Journal of Rural Education, from 2016 to 2021? The research has showed that the evaluated works present a conception of rural education from the perspective of law, the result of struggles of peasant social movements. It has also showed that only 5.67% of the articles published in the selected databases on the subject of rural education debate the issue of conceptions.

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Autor/innen-Biografien

Cleonice Matos Amaral, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Pedagoga pela Universidade do Estado da Bahia; Mestranda do Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGen) na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Atua na coordenação pedagógica no Colégio Estadual do Campo de Botuporã - Bahia e participa do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Educação Popular e Educação de Jovens e Adultos da UESB.

Kergilêda Ambrósio de Oliveira Mateus, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Pedagoga pela Universidade Estadual de Santa Cruz; Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. É professora adjunta no Departamento de Ciências Humanas, Educação e Linguagem e no Programa de Pós graduação em Ensino da UESB, onde desenvolve pesquisa sobre Educação do Campo, EJA, Currículos e Movimentos Sociais

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Veröffentlicht

2022-02-13

Zitationsvorschlag

Amaral, C. M., & Mateus, K. A. de O. . (2022). Conceptions of Rural Education: a systematic literature review. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12925. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12925