Conceptions of Rural Education: a systematic literature review
DOI :
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12925Mots-clés :
countryside education, conceptions, country school.Résumé
ABSTRACT. This study aims to analyze the concepts of rural education present in scientific articles published in Scielo database and in Revista Brasileira de Educação do Campo, from 2016 to 2021. Therefore, we have used a systematic literature review in a qualitative meta-analysis typology and, based on the review protocol, we have performed searches with the descriptors "rural education", "conception" and "rural school". After mapping the productions, reading the titles, keywords and abstracts, applying the inclusion and exclusion criteria, thirteen (13) works were selected and analyzed in that study to answer the question: what are the conceptions of rural education present in scientific articles published in Scielo database and in Revista Brasileira de Educação do Campo – Brazilian Journal of Rural Education, from 2016 to 2021? The research has showed that the evaluated works present a conception of rural education from the perspective of law, the result of struggles of peasant social movements. It has also showed that only 5.67% of the articles published in the selected databases on the subject of rural education debate the issue of conceptions.
Téléchargements
Références
Assunção, A. S. (2020). A prática da Educação do Campo e os paradigmas agrários na Geografia. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e6698. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e6698
Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. (2002). Resolução CNE/CEB nº 1, de 28 de Abril. Recuperado de: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdf
Bernardi, N. M. F., & Kuhn, M. (2020). A Sucessão Familiar Rural: (Im) Possibilidades da Escola no Campo do Município de Barra Bonita (SC). Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e8426. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8426
Caldart, R. S. (2011). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 147-158) 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In Caldart, et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 257-264). 2. ed. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Costa, M. L., & Oliveira Cabral, C. L. (2016). Da Educação Rural à Educação do Campo: uma luta de superação epistemológica/paradigmática. Revista Brasileira de Educação do Campo, 1(2), 177-203. http://dx.doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p177
Camacho, R. S. (2017). A educação do campo em disputa: Resistência versus subalternidade ao capital. Educ. Soc., 38(140), 649-670. https://doi.org/10.1590/es0101-73302017177792
Farias, M. N., & Faleiro, W. (2020). Educação dos povos do campo no Brasil: colonialidade/modernidade e urbanocentrismo. Educação em Revista, 36, 1-21. https://doi.org/10.1590/0102-4698216229
Fernandes, B. M. (2011). Diretrizes de uma caminhada. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma Educação do Campo (pp. 133-145). 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Freitas, M. C. S., Dansa, C. V. A., & Moreira, J. M. C. (2016). Pronera no Sertão Mineiro Goiano: Reflexões sobre emancipação social e Educação do Campo. Revista Brasileira de Educação do Campo, 1(2), 240-230. http://dx.doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n2p204
Galvão, M. C. B., & Ricarte, I. L. M. (2020) Revisão Sistemática da Literatura: conceituação, produção e publicação. Filosofia da Informação, 6(1), 57-73. https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
Garske, L. M. N., Castilho, L. A., & Cândido, C. (2019). Organização da escola do campo: concepções e expectativas de professores. Revista Brasileira de Educação do Campo, 4, e5509. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.v4e5509.
Silva Júnior, A. F. , & Leite, M. F. A. (2017). A educação escolar no meio rural do município de Ituiutaba-MG, Brasil: Educação Rural ou Educação do Campo?. Revista Brasileira de Educação do Campo, 2(1), 323-344. http://dx.doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p323
Lança, J. F., & Fernandes, T. C. (2020). A Educação do Campo e suas especificidades: um estudo do Projeto Político Pedagógico de uma escola do campo no município de Londrina-PR. Revista Brasileira de Educação do Campo, 5, e9938. http://dx.doi.org/10.20873/uft.rbec.e9938
Santos, R. B. (2016). Interfaces entre escolas do campo e movimentos sociais no Brasil. Revista Brasileira de Educação do Campo, 1(1), 26–46. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p26
Santos, M. A., Santos, A. A., Orrico, M. C. S., & Meireles, M. M. (2018). Retratos contemporâneos da Educação do Campo: movimentos investigativos no Vale do Jiquiriçá-BA. Revista Brasileira de Educação do Campo, 3(1), 204–222. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p204
Santos, M. (2012). Educação rural. In Caldart, et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 293-298). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Santos, M. (2018). Educação do Campo no Plano Nacional de Educação: tensões entre a garantia e a negação do direito à educação. Ensaio: aval. Pol. Públ. Educ., 26(98), 185–212. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002600965
Souza, W. K. A., Lopes, R. A., Moraes, V. C., & Rodrigues, M. A. O. (2018). Apontamentos sobre a Educação do Campo em Colorado do Oeste/Rondônia: notas de um camponês letrado. Revista Brasileira de Educação do Campo, 3(1), 313–332. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p313.
Souza, M. A. (2008). Educação do campo: políticas, práticas pedagógicas e produção científica. Edu. Soc., 29(105), 1089-1111. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).