The heroes of riverbank education of the Purus River: the distribution of school meals in the communities

Autor/innen

  • Fábio Teixeira Lima Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM
  • Neli Galarce Machado Universidade do Vale do Taquari https://orcid.org/0000-0003-1209-5353
  • Ricardo Lima da Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13045

Abstract

ABSTRACT. This article presents an approach to the distribution plan of school meals in schools of the Purus River riverbank communities by teachers and coordinators from the center of the municipality of Lábrea, in the state of Amazonas. The objective of this work is to present a brief historical and geographic overview of the region and the access difficulties that teachers and coordinators face to meet the demands of riverbank schools during the period of distribution of school meals. The selected methodology was based on the analysis of documents based on reports of the Secretaria Municipal de Educação e Cultura (SEMEC) and photographs. We present as theoretical basis authors that portray the Amazonian social context and the territory of the Purus River communities, the geographic context of the region and the historical and cultural context of the riverbank communities of the Purus River. As general reflections, it is understood that to achieve the educational demands on the Purus River there is a dependence on effort, dedication and commitment of those involved in this mission, who end up dedicating to serving the most distant places in our country, so that students can have the right to education and school meals.

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Autor/innen-Biografien

Fábio Teixeira Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Possui graduação em Licenciatura Plena em História. Mestrado em História e Estudos Culturais pela Universidade Federal de Rondônia. Doutorando em Ensino pela Universidade do Vale do Taquari. Professor Dedicação Exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM). Atualmente responde pela Chefia de Educação, Pesquisa e Extensão, do IFAM/Campus Avançado de Manacapuru/AM.

Neli Galarce Machado, Universidade do Vale do Taquari

Bolsista Produtividade em Pesquisa (CNPq). Possui graduação em História. Mestrado em História. Doutorado em Arqueologia. Atualmente é professora titular da Universidade do Vale do Taquari. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Ambiente e Desenvolvimento e professora do Programa de Pós-graduação em Ensino. Coordenadora do Laboratório de Arqueologia do Museu de Ciências da UNIVATES.

Ricardo Lima da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas - IFAM

Graduado em Ciências Sociais. Mestre em Sociologia. Doutor em Ciências Sociais pela UNESP/ARARAQUARA (2020). Autor do livro "A Obra-Prima de Amarildo e Outros Contos Indecorosos." Atualmente é professor de sociologia do Instituto Federal do Amazonas.

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Veröffentlicht

2022-07-06

Zitationsvorschlag

Teixeira Lima, F., Galarce Machado, N., & Lima da Silva, R. . (2022). The heroes of riverbank education of the Purus River: the distribution of school meals in the communities. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13045. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13045