The heroes of riverbank education of the Purus River: the distribution of school meals in the communities
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13045Abstract
ABSTRACT. This article presents an approach to the distribution plan of school meals in schools of the Purus River riverbank communities by teachers and coordinators from the center of the municipality of Lábrea, in the state of Amazonas. The objective of this work is to present a brief historical and geographic overview of the region and the access difficulties that teachers and coordinators face to meet the demands of riverbank schools during the period of distribution of school meals. The selected methodology was based on the analysis of documents based on reports of the Secretaria Municipal de Educação e Cultura (SEMEC) and photographs. We present as theoretical basis authors that portray the Amazonian social context and the territory of the Purus River communities, the geographic context of the region and the historical and cultural context of the riverbank communities of the Purus River. As general reflections, it is understood that to achieve the educational demands on the Purus River there is a dependence on effort, dedication and commitment of those involved in this mission, who end up dedicating to serving the most distant places in our country, so that students can have the right to education and school meals.
Downloads
References
Becker, B. (2017). Construindo a Política Brasileira de Meio Ambiente para a Amazónia: Atores, Estratégias e Práticas. Ibero-Amerikanisches Institut, Berlin. Recuperado de https://publications.iai.spk-berlin.de/servlets/MCRFileNodeServlet/Document_derivate_00001611/BIA_080_197_207.pdf
Brígida, A. L. B. S., & Ramos, E. (2020). Banzeiros do Rio Negro e a Escola Ribeirinha: as aulas de educação física no contexto da hinterlândia amazônica. Revista Teias, 21(61), 201-217. https://doi.org/10.12957/teias.2020.49645
Castro, E. (2010). Políticas de Estado e Atores Sociais na Amazônia Contemporânea. In Bolle, W., Castro, E., & Vejmelka, M. (Orgs.). Amazônia: região universal e teatro do mundo (pp. 105-122). São Paulo: Editora Globo.
Cervato-Mancuso, A. M., Westphal, M., Araki, E., & Bógus, C. (2013). O Papel da Alimentação Escolar na Formação dos Hábitos Alimentares. Revista Paulista de Pediatria, 31(3), 324-330. https://doi.org/10.1590/S0103-05822013000300008
Ferrarini, S. (1985). Progresso e Desenvolvimento no Purus. São Paulo: FTD.
Ferrarini, S. (2009). Rio Purus: história, cultura, ecologia. São Paulo: FTD.
Ferreira, J. S. (2010). E o rio, entra na escola? Cotidiano de uma escola ribeirinha no município de Benjamim Constant/AM e a formação de seus professores. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Amazonas, Manaus.
Laraia, R. (2014). Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar.
Lei n. 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11947.htm
Matos, G., & Rocha, M. B. (2019). Educação em comunidades amazônicas. Revista de Educação PUC-Campinas, 24(3), 367-383. https://doi.org/10.24220/2318-0870v24n3a4604
Pinheiro, M. L. U. (2003). A cidade sobre os ombros: trabalho e conflito no Porto de Manaus (1899-1925). Manaus. Edições: Governo do Estado do Amazonas/Secretaria de Estado da Cultura/Editora da Universidade Federal do Amazonas/Universidade do Estado do Amazonas.
Rocha, H. (2016) Coronel Labre. São Carlos: Scienza.
Souza, E. B. (2015). Reflexões para uma educação metacompetente. São Paulo: Scortecci.
Silva Freitas, M. (2012). O Paiz do Amazonas. 3 ed. Manaus: Valer.
Silva, P. P. (2010). Retratos sul-amazônicos: fragmentos da história do rio Purus. São Paulo: Scortecci.
Silva, R. L. (2020). Interpretações da Amazônia: O Pensamento conservador em Arthur Cézar Ferreira Reis e Leandro Tocantins. Unesp: Araraquara.
Silva, E. O., Amparo-Santos, L., & Soares, M. (2018). Alimentação escolar e constituição de identidades dos escolares: da merenda para pobres ao direito à alimentação. Caderno de Saúde Pública, 34(4), 1-13. https://doi.org/10.1590/0102-311x00142617
Stewart, A. (2021, março 02). Covid-19 ameaça avanços históricos em cobertura de merenda escolar no mundo. ONU News. Recuperado de https://news.un.org/pt/interview/2021/03/1743172
Tocantins, L. (1982). Amazônia: natureza, homem e tempo. Rio de Janeiro: Biblioteca do Exército: Edição Civilização Brasileira.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).