El contexto amazónico y la formación de profesores de campo en Amazonas

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13333

Schlagworte:

Amazonian context, Teacher Training, Rural Education.

Abstract

ABSTRACT. The Amazon context expressed in this text results from the experience of teacher training actions of the Escola da Terra Program, in 46 municipalities in the State of Amazonas, through the Faculty of Education, of the Federal University of Amazonas, which offered the Course of Improvement in Rural Education – Pedagogical Practices. Escola da Terra is an action of the former Department of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion (SECADI/MEC), in partnership with Higher Education Institutions, with State and Municipal Education Departments. In this way, it was possible to provide continuing education to teachers who work in multi-grade schools in the Amazonian countryside. The objective of the study was to socialize this experience of continuing teacher education developed by the Faculty of Education/UFAM, whose work has been developed for more than five years in the form of an action research methodological approach. As a result, we found out that 2,724 teachers from the interior of the State were assisted, who developed works with a focus on the formative times of alternation, associating teaching with research. As for the final considerations of the study, it is possible to say that the actions are important for the training of teachers of the multigrade classes of rural schools in Amazonas, since they strengthen the culture of Amazonian rural subjects.

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Autor/innen-Biografien

Heloisa da Silva Borges , Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas (UFAM); Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFAM. Professora do Departamento de Administração e Planejamento e Coordenadora Institucional do PARFOR-UFAM e coordenadora do Programa Escola da Terra na UFAM.

Claudio Gomes da Victoria, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. (2015). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2008). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2005). Líder do Grupo de Pesquisa Formação do Educador (a) no Contexto Amazônico do PPGE/FACED/ UFAM. Foi chefe do Departamento de Educação Escolar Indígena da Faculdade de Educação da UFAM (2016 - 2018). Atualmente é diretor da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Amazonas. Atual coordenador institucional do Programa Escola da Terra na UFAM.

 

Helena Borges da Silva, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Psicóloga, Pedagoga, Especialista em Educação do Campo e Prática Pedagógica pela Faced/UFAM. Professora da SEMED-Manaus. Professora pesquisadora do Programa Escola da Terra no Amazonas– UFAM/MEC/SEDUC/SEMED. 

Érica de Souza e Souza, Universidade Federal do Amazonas - UFAM

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM) e Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Bolsista de Mestrado da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas (FAPEAM, 2019/2021). Atualmente é professora formadora do Escola da Terra – UFAM/MEC/SEDUC/SEMED

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Veröffentlicht

2022-05-28

Zitationsvorschlag

da Silva Borges , H., Gomes da Victoria, C. ., Borges da Silva, H., & de Souza e Souza, Érica. (2022). El contexto amazónico y la formación de profesores de campo en Amazonas. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13333. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13333