The collective construction of a specific continuing education of schools in the countryside of Itapejara D´Oeste/PR

Autor/innen

  • Silvia Christina Copatti Bussolaro Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE
  • Carlos Antônio Bonamigo Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE https://orcid.org/0000-0002-4489-2317

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e15658

Abstract

ABSTRACT. This article presents an excerpt of the main results of a master's research that had the general objective of analyzing a process of continued formation of teachers, specific of field schools in the county of Itapejara D'Oeste - PR, which had a partnership with the State University of Western Paraná – Unioeste and the Association of Studies, Guidance and Rural Assistance – Assesoar. The time frame took place between 2017 and 2022. From a qualitative approach, through semi-structured interviews with members of the continued formation, in addition to a bibliographic and documental study, we sought to understand the potentialities and limits of this process, the possibility of overcoming the traditional models of continued formation, as well as whether it was able to contribute to the training of teachers in order to carry out a work based on the Modality of Rural Education. It was pointed out as a result the strengthening between school and community, a greater approximation of teachers with the Modality, the awakening of a reflective process, qualitatively influencing the subjective construction of its participants. Despite some still existing limits, the process analyzed in the investigation has been surpassing the traditional historical models of continued formation that reach the field public schools.

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Autor/innen-Biografien

Silvia Christina Copatti Bussolaro, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Mestra em Educação pela Unioeste - Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2023), graduação em Ciências Sociais pela Universidade Luterana do Brasil(2017), graduação em História pela Universidade Paranaense(2007), especialização em Pós Graduação/Especialização em Metodologia do Ensino de História pela Universidade Paranaense(2010), especialização em Metodologia do Ensino de História e Geografia pela Faculdade Internacional de Curitiba(2009) e curso-tecnico-profissionalizante em Formação de Docentes em Nível Médio - na modalidade normal. pela Inteligência Educacional e Sistemas de Ensino(2005). É Professora de História da Secretaria de Educação do Estado do Paraná, vínculo QPM. Tem experiência na área de História e Sociologia. Trabalhou no Colégio Estadual do Campo Carlos Gomes, comunidade de Barra Grande, Itapejara DOeste e atualmente é professora de História e Sociologia no Colégio Estadual Castelo Branco, Ensino Médio - Itapejara dOeste - PR.

Carlos Antônio Bonamigo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE

Possui graduação em Filosofia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1990), graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ampére (2016), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2001) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007) na Linha Trabalho, Movimentos Sociais e Educação. Atualmente é professor Adjunto da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, no Curso de Pedagogia, com as disciplinas de Filosofia da Educação II e Orientação de Estágio I e do Programa de Pós-Graduação em Educação - nível de Mestrado - Linha de Pesquisa Sociedade, Conhecimento e Educação. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação do Campo, Educação do Campo e Agroecologia e Filosofia da Educação, atuando, sobretudo, nos seguintes temas: Educação, Educação do Campo, Filosofia da Educação, Agroecologia e Metodologias do Ensino de História. Pesquisador da Educação do Campo e suas interações com a agricultura camponesa e a agroecologia. Líder do Grupo de Pesquisa e Estudos em Formação Humana, Educação e Movimentos Sociais Populares - GEFHEMP (UNIOESTE) e membro subcoordenador da Rede de Formação de Professores das Escolas Públicas do Campo - REFOCAR (UNIOESTE).

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Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

Copatti Bussolaro, S. C., & Bonamigo, C. A. (2024). The collective construction of a specific continuing education of schools in the countryside of Itapejara D´Oeste/PR. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e15658. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e15658