The collective construction of a specific continuing education of schools in the countryside of Itapejara D´Oeste/PR
Abstract
ABSTRACT. This article presents an excerpt of the main results of a master's research that had the general objective of analyzing a process of continued formation of teachers, specific of field schools in the county of Itapejara D'Oeste - PR, which had a partnership with the State University of Western Paraná – Unioeste and the Association of Studies, Guidance and Rural Assistance – Assesoar. The time frame took place between 2017 and 2022. From a qualitative approach, through semi-structured interviews with members of the continued formation, in addition to a bibliographic and documental study, we sought to understand the potentialities and limits of this process, the possibility of overcoming the traditional models of continued formation, as well as whether it was able to contribute to the training of teachers in order to carry out a work based on the Modality of Rural Education. It was pointed out as a result the strengthening between school and community, a greater approximation of teachers with the Modality, the awakening of a reflective process, qualitatively influencing the subjective construction of its participants. Despite some still existing limits, the process analyzed in the investigation has been surpassing the traditional historical models of continued formation that reach the field public schools.
Downloads
References
Antonio, C. A. (2013). Educação do Campo: um movimento popular de base política e pedagógica para a educação do campo no Brasil. Cascavel, PR: Edunioeste.
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional Por Uma Educação Básica do Campo.
Arroyo, M. G. (2011). A educação básica e o movimento social do campo. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. (pp. 67-86). Petrópolis: RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2013). Formação de educadores do campo. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 359-365). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo, SP: Expressão Popular.
Arroyo, M. G. (2020). Encontro Nacional de Pesquisa em Educação do Campo In Santos, C. A. et al. (Orgs.). Dossiê Educação do Campo: documentos 1998-2018 (pp. 217-226). Brasília, DF: Universidade de Brasília.
Ata das escolas do campo. (2017). Ações de fortalecimento e resistência das escolas do campo. Livro 1. Itapejara D´Oeste.
Ata da formação pedagógica. (2017-2022). Formação pedagógica: Escola no Campo e Educação do Campo. Itapejara D´Oeste, PR.
Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Características da investigação qualitativa. In Bogdan, R., & Biklen, S. (Org.). Investigação qualitativa em educação. Uma introdução à teoria e aos métodos (pp. 47-51). Porto: PT.
Caldart, R. S. (2011). Por uma educação do campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S. & Molina, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. (pp. 147-158). Petrópolis, RJ: Vozes.
Caldart, R. S. (2013). Educação do campo. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo (pp. 257-264). Rio de Janeiro, RJ: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2015). Caminhos para transformação da escola. In Caldart, R. S., Stedile, M. E., & Daros, D. (Orgs.). Caminhos para transformação da escola: agricultura camponesa, educação politécnica e escolas do campo (pp. 115-138). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Canário, Rui. (2004). A experiência portuguesa dos centros de formação das associações de escolas. In Marin, A. J. (Org.). Educação continuada: reflexões, alternativas. 2. Ed. (pp. 63-88). Campinas, SP: Papirus.
Candau, V. M. F. (2007). Formação Continuada de Professores: tendências atuais. In Reali, A. M. M. R. & Mizucami, M. G. N. (Orgs). Formação de Professores: tendências atuais (pp. 139-152). São Carlos, SP: EdUFSCar.
Charlot, B. (2012). Formação de professores: a pesquisa e a política educacional. In Pimenta, S. G. & Ghedin, E. (Orgs.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 7. ed. (pp. 103-126). São Paulo, SP: Cortez.
Charlot, B. (2013). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo, SP: Cortez.
Gatti, B. A., Barretto, E. S. S., & André, M. E. D. A. (2011). Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: Unesco.
Fonec. (2020). Por uma política pública de educação do campo: texto base. In Santos, C. A. dos. et al. (Orgs.). Dossiê Educação do Campo: documentos 1998-2018 (pp. 151-191). Brasília, DF: Universidade de Brasília.
Ghedini, C. M. (2017). A produção da Educação do Campo no Brasil: das referências históricas à institucionalização. Jundiaí, SP: Paco editorial.
Lino, A. V. (2012). Políticas públicas e a precarização da educação pelo contrato PSS no Paraná. Revista Eletrônica LENPES-PIBID de Ciências Sociais, 2.
Ludke, M., & André, M. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: Epu.
Munarim, A. (2008). Trajetória do movimento nacional de educação do campo no Brasil. Revista do Centro de Educação, 33(1), 57-72.
Nóvoa, A. (1992). Os professores e a sua formação (pp. 13-33). Lisboa, PT: Dom Quixote.
Itapejara D´Oeste. (2013). Pasta Escola Ativa 2012-2013. Itapejara D´Oeste, PR: Departamento Municipal de Educação.
Itapejara D´Oeste. (2017). Projeto Político Pedagógico do Colégio Estadual do Campo Carlos Gomes. Itapejara D´Oeste, PR.
Placco, V. M. N. S. & Silva, S. H. S. (2008). A formação do professor: reflexões, desafios, perspectivas. In: Bruno, E. B. G.; Almeida, L. R., & Christov, L. H. da S. (org.). O coordenador pedagógico e a formação docente (pp. 25-32). 9. ed. São Paulo: Edições Loyola.
Resolução n. 4. (2010, 13 de julho). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais
Gerais para a Educação Básica. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_10.pdf.
Retlee. (2018). Projeto de extensão: formação de professores do Laboratório de representações, espaços, tempos e linguagens em experiências educativas. Francisco Beltrão, PR: Unioeste.
Tardif, M. (2002). Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Silvia Christina Copatti Bussolaro, Carlos Antônio Bonamigo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).