Planning in early childhood education and the pandemic context: implications and challenges

Autor/innen

  • Erika Cristina Pereira Guimarães Rede Pública Municipal de Tocantinópolis-TO https://orcid.org/0000-0002-8824-5824
  • Joedson Brito dos Santos Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15671

Abstract

ABSTRACT. The article aims to understand how it happened and what are the challenges of planning the pedagogical work of Early Childhood Education (ECE) teachers in the context of a pandemic. We opted for a qualitative and exploratory approach with field research, with interviews with teachers from a preschool in the city of Tocantinópolis/TO, as research strategies. We carried out a bibliographical research considering the relevant literature and legislation. The results show the challenges for planning in ECE in the pandemic context, such as the lack of economic and technological resources, lack of knowledge and ability to use technologies to work with young children, excessive time in front of the computer and difficulties with connectivity. The study can provide reflection on the importance and challenges of Planning in EI through literature, legal documents and provisions for the construction of pedagogical and curricular proposals in EI, as well as the challenges of teachers in EI with the dimension of planning in the pandemic, especially in relation to the use of technologies as methodological strategies for remote work with children.

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Autor/innen-Biografien

Erika Cristina Pereira Guimarães, Rede Pública Municipal de Tocantinópolis-TO

Pedagoga pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Especialista em Docência na Educação Infantil pela UFT e professora da rede municipal de Tocantinópolis/TO. da . Foi bolsista de Iniciação à Docência - PIBID, Monitoria da disciplina Estágio na Educação Infantil e membro  do grupo de estudo GEPPPE/UFT/CNPq.

Joedson Brito dos Santos, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC/BA) com mestrado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA), doutorado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e pós-doutorado pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é professor Adjunto da Unidade Acadêmica de Educação (UAED) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEd/UFCG). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Política e Prática Educativa (GEPPPE) e é membro fundador do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação, Desigualdade Social e Políticas Públicas (NEPED/UFT). É filiado a Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE), a Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), a Associação Nacional de Pesquisa em Financiamento da Educação, (FINEDUCA) e a Campanha Nacional pelo Direito a Educação. Foi docente da Universidade Federal do Tocantins UFT (2013/2020) e da Universidade Federal do Norte do Tocantins UFNT(2020/2021) onde foi Vice - Diretor do Campus de Tocantinópolis na Gestão 2014-2018, e atuou como Coordenador Institucional do Programa Residência Pedagógica (RP/UFT/CAPES 2018/2019), Coordenador de Área do Programa de Iniciação da Docência PIBID/Pedagogia (2016/2017), como Formador, Supervisor e pesquisador em Programas de Formação docente como o PARFOR/MEC/UFT, PACTO/FNDE/UFT, EPDS/MEC e em diversas comissões institucionais. Os principais temas de atuação são: políticas educacionais, financiamento da educação básica, avaliação da educação básica, políticas para educação infantil e condições de oferta da educação infantil.

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Veröffentlicht

2023-05-30

Zitationsvorschlag

Cristina Pereira Guimarães, E., & Brito dos Santos, J. (2023). Planning in early childhood education and the pandemic context: implications and challenges. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15671. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15671

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Olhares na Educação Infantil