What do Children tell us? Listening and observation pointing directions

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15801

Abstract

ABSTRACT. This article aims to address the relevance of listening and observation in the work built with children. To this end, we will present a project carried out in a public school, of Early Childhood Education, in the city of Rio Grande-RS. The foundation of this research was qualitative, composed of grounded data theory and project methodology. Among the main results obtained, we highlight that belonging and emotions are fundamental factors for a shared and meaningful educational process. We also found that children are open to communicating their thoughts, desires and desires. In this sense, the sensitive exercise of listening and observation proves to be essential for a pedagogical work that aims to be carried out with respect for the protagonism of children.

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Autor/innen-Biografien

Hardalla Santos do Valle, Universidade Federal de Pelotas - UFPEL

É Professora da Carreira do Magistério Superior, na Faculdade de Educação, da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Doutora e Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas (PPGE-UPEL). Graduada em História Bacharelado (FURG), História Licenciatura (FURG) e Pedagogia (UNINTER). Possui especialização em Neuropsicopedagogia (FAVENI), Psicopedagogia (FAVENI) e Atendimento Educacional Especializado-AEE (FURG). Realizou Estágio Pós-Doutoral no Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande (PPGEA-FURG). Atuou como docente na FURG, E.M.EF Zenir de Souza Braga e E.M.EF. Dom Pedro II. Foi educadora social do Centro de estudos psicológicos de meninos e meninas em situação de rua (CEP/RUA-FURG). Atualmente, é membro do Grupo de Estudos Ecoinfâncias (FURG). Em suas pesquisas, aborda os seguintes temas: aspectos sociológicos e históricos da educação de crianças, infâncias em situação de vulnerabilidade e políticas públicas institucionais voltadas às infâncias

Angela Bersch, Universidade Federal do Rio Grande - FURG

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel(2003). Mestrado em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental da Universidade Federal do Rio Grande- FURG (2005). Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental pela Universidade Federal do Rio Grande- FURG. Professora Adjunta do Instituto de Educação da Universidade Federal do Rio Grande- FURG. Professora do Programa de pós-graduação em Educação - PPGEDU/FURG.

Eliane Piske, Secretaria Municipal de Rio Grande - SMED

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande- FURG (2011). É Especialista em Educação, área de concentração: Educação Infantil (2014) pela Universidade Federal de Pelotas- UFPel. Mestra em Educação Ambiental pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental- PPGEA/FURG (2016). Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Ambiental (2021). É especialista em Atendimento Educacional Especializado- AEE (2022). pela Universidade Federal do Rio Grande. É professora na Prefeitura de Rio Grande atuando na Educação Infantil.

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Veröffentlicht

2023-05-30

Zitationsvorschlag

Valle, H. . S. do, Bersch, A., & Piske, E. (2023). What do Children tell us? Listening and observation pointing directions. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e15801. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e15801

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Rubrik

Dossiê: Olhares na Educação Infantil