Emancipation: a given concept? Dialogues with Rural Education
Abstract
ABSTRACT. The article reflects how the concept of emancipation has been exposed in academic research in Brazil and carries out a dialogue between emancipation and Rural Education. For this, a survey of theses and dissertations defended between 2012 and 2022 was carried out. In all, 33 works were selected, in which theoretical choices were analyzed, as well as an analysis of scientific rigor from Charlot (2006). The study revealed a portion of studies in education that use the term emancipation without its conceptualization, in dialogue with Rural Education, the scarcity of emancipatory projects in the dispute for public policies is perceived.
Downloads
Literaturhinweise
Alf, J. R. (2013) Jovens em formação profissional/técnica no CRC de Porto Alegre (Dissertação de Mestrado). Universidade de Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul. Recuperado de: https://repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/708
Bourdie, P. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. (Tradução Denice Barbara Catani). São Paulo, SP: Editora UNESP.
Brandau, R., Monteiro, R.& Braile, D. M. (2005). Importância do uso correto dos descritores nos artigos científicos. Brazilian Journal of Cardiovascular Surgery, 20(1), 7-9. https://doi.org/10.1590/S0102-76382005000100004
Carvalho, D. T. B. (2021). Processos educativos do trabalho na Coopervag: um estudo de caso sobre produção e fornecimento de alimentos ao PNAE em Vargem Grande – MA (Dissertação de Mestrado). Universidade de Santa Cruz do Sul, Rio Grande do Sul. Recuperado de: https://repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/3221
Charlot, B. (2006). A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação, 11(31), 7-18. https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000100002
Deslandes, S. F., & Delgado, F. I. (Orgs.). (2020). Relatório: programas stricto sensu Fiocruz (Cursos de Mestrado e Doutorado Acadêmicos e Mestrado Profissional). Rio de Janeiro: Fiocruz/VPEIC.
Devés-Valdés, E. (2007). Redes intelectuales en América Latina: hacia la constitución de una comunidad intelectual. Santiago: Instituto de Estudios Avanzados–Universidad Santiago de Chile.
Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade. XXIII (79), 257-272. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/es/a/vPsyhSBW4xJT48FfrdCtqfp/?format=pdf&lang=pt
Freire, P. (2001). Política e educação: ensaios. 5ª ed. São Paulo, SP: Cortez.
Furlan, A. B. S. (2016). Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de São Carlos. Recuperado de: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/6939?show=full
Pacheco, L. M. D. (2015). Educação do campo: valorização da cultura e promoção da cidadania?. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, 17(2). Recuperado de: https://periodicos.uniso.br/quaestio/article/view/2398
Peres, E. S. (2016). Currículo e emancipação: uma articulação possível? (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/167866
Santos, L. S. (2019). Trabalho, Educação e Emancipação Humana: Uma Análise da Possibilidade de uma Formação Omnilateral (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual do Ceará, Ceará.
Santos, L. M., & Pacheco, L. M. D. (2022). Educação do Campo e Direito Educativo: uma Questão Pública. Educación y Futuro, 1(46), 107-128. Recuperado de: https://cesdonbosco.com/publicaciones/
Silva, I. A. (2016). Licenciatura em Educação do Campo: contradições, limites e possibilidades para a emancipação na formação de educadores (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Paraíba, Paraíba. Recuperado de: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/tede/9875?locale=pt_BR
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Lia Machado dos Santos, Luci Mary Duso Pacheco
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).