Education and MST: analysis on the scholar situation of children in Acampamento Marielle Vive! during the Covid-19 pandemic

Autor/innen

  • Fabiana de Cássia Rodrigues Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
  • Julia Pacheco e Zan Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Abstract

ABSTRACT. This text aims at discussing the way in which the school care for the kids of Acampamento Marielle Vive! camp happened, between March 2020 and July 2021, showing the difficulties aggravated by the Pandemic, between them: structural obstacles for carrying out school activities, caused by the lack of care by the State; the absence of corrections and monitoring by teachers; and the social-economic situation of the families, impaired by the unemployment's increase in the country. The investigation's methodology followed a qualitative approach based on: bibliographical sources, documents on the education policy from the city - decrees and other regulations on education in Valinhos during the referred period -, besides the general regulations of the education policy during the Pandemic, and interviews - carried out with the officials of the education sector at the camp, children's mothers, and people who act in the city's schools. It was possible to conclude that the necessity of self-organization occurred in parallel to the weaknesses in the school care of the municipality. In the face of all the challenges, the alternatives found by means of the mobilization of the education sector at the camp showed themselves to be effective at the care of the landless children, highlighting that the fact that they belong to a political organization as MST was decisive in the reaction during the Pandemic.

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Autor/innen-Biografien

Fabiana de Cássia Rodrigues, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Possui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2001), mestrado em História Econômica pela Universidade Estadual de Campinas (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2013). Atualmente é professora do Departamento de Filosofia e História da Educação da Faculdade de Educação, da Universidade Estadual de Campinas. Pesquisadora do Grupo Histedbr - Unicamp. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação do campo, pensamento social e educacional, movimentos sociais, movimento negro, história de periódicos educacionais. Autora dos livros: "MST: formação política e reforma agrária nos anos de 1980." pela editora Lutas Anticapital e "Debate educacional nas origens da "Nova República" pela Editora da Unicamp.

Julia Pacheco e Zan, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Pedagoga formada pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/UNICAMP). Durante a graduação, foi bolsista de iniciação científica com financiamento Fapesp e projeto intitulado "Educação e MST: análise sobre a situação escolar das crianças do Acampamento Marielle Vive durante a pandemia de Covid-19". Atualmente, atua enquanto professora auxiliar dos Anos Iniciais no Colégio Progresso Bilíngue, além de participar do grupo de extensão que constrói as Cirandas Infantis do Acampamento Marielle Vive.

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Veröffentlicht

2024-06-30

Zitationsvorschlag

de Cássia Rodrigues, F., & Pacheco e Zan, J. (2024). Education and MST: analysis on the scholar situation of children in Acampamento Marielle Vive! during the Covid-19 pandemic. Brazilian Journal of Rural Education, 9, 16420. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16420